حامد کرزی: اشتراک گسترده‌ی مردم در دور دوم انتخابات، مردم‌سالاری را تحکیم می‌بخشد

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات استقبال کرد و از مردم خواست که در دور دوم انتخابات به ‌طور گسترده اشتراک کنند. رییس جمهور از تمام ارگان‌های دولتی خواست که بی‌طرفی کامل‌شان را در دور دوم انتخابات حفظ کنند.

در خبرنامه‌‌ای که از سوی ارگ ریاست جمهوری دیروز به روزنامه‌ی اطلاعات روز فرستاده شده، آمده است، حامد کرزی از تمام مردم خواست تا همان طوری‌ که در دور اول انتخابات با شور و شوق به‌پای صندوق‌های رای رفتند و اراده‌ی ملی‌شان را تمثیل کردند، در دور دوم انتخابات نیز به طور گسترده اشتراک کنند.

رییس جمهور کرزی می‌گوید، با اشتراک گسترده‌ی مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مردم‌سالاری هرچه بیش‌تر در کشور تقویت می‌شود. او اشتراک گسترده‌ی مردم در دور دوم انتخابات را بزرگ‌ترین تضمین ثبات و تداوم نظام در کشور خوانده و به تمام مسئولان ملکی و نظامی حکومتی دستور داد تا از هرگونه مداخله در جریان انتخابات دوری کنند.

او یک‌بار دیگر به مقام‌های حکومتی دستور داد که در جریان انتخابات از امکانات دولتی به سود یا زیان نامزد مشخصی استفاده نکنند. نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 16 حمل، پس از یک روز تأخیر، به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته اعلام شد و براساس آن، هیچ‌یکی از نامزدان بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاوردند.

داکتر عبدالله عبدالله در دور نخست انتخابات با کسب 45 درصد آرا در رده‌ی نخست و اشرف غنی احمدزی‌ با گرفتن 31.6 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. مطابق به قانون اساسی، هرگاه هیچ‌یکی از نامزدان در دور نخست 50 درصد جمع یک رای را به‌دست نیاورند، انتخابات بین دو نامزدی که در دور اول بیش‌ترین آرا را داشته‌اند، به دور دوم می‌رود.

براساس قانون، در دور دوم هر نامزدی که بیش‌ترین آرا را کسب کند، رییس جمهور شناخه می‌شود. عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری در نخستین واکنش‌شان، از اعلام نتایج نهایی استقبال کردند. آنان گفتند که برای رفتن به دور دوم انتخابات آمادگی‌شان را گرفته‌‌اند.

احمدزی گفت که اعلام نتایج نهایی انتخابات را با تمام مشکلاتی که داشته می‌پذیرد، اما مقام‌های حکومتی و کمیسیون‌های انتخاباتی‌ در دور دوم انتخابات بی‌طرفی‌شان را حفظ کنند. هم‌چنان داکتر عبدالله عبدالله، نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری دور نخست، اعلام نتایج نهایی را پذیرفت و آمادگی خود را برای رفتن به دور دوم اعلام کرد.

با این حال، حامد کرزی از ابراز آمادگی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری برای رفتن به دور دوم انتخابات استقبال کرد و آن را نمایان‌گر تقویت دموکراسی و مردم‌سالاری در کشور دانست. قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری‌ به تاریخ ٢٤ جوزا بین عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *