کمیسیون انتخابات: مواد ضروری دور دوم انتخابات آماده‌اند

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کردند که مواد ضروری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آماده‌اند و در آینده‌ی نزدیک به ولایت‌ها انتقال داده خواهند شد. نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، مواد انتخاباتی به بیش از 50 ولسوالی‌ به دلیل ناامنی‌ از طریق ‌هوا انتقال داده می‌شود.

سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که اکثریت مواد ضروری برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آماده شده و مطابق تقسیم‌اوقات از قبل اعلام شده، پیش خواهد رفت. نور هم‌چنان افزود که در دور دوم، محلات رای‌دهی با کمبود برگه‌‌های رای‌دهی مواجه نخواهند شد و برای محل‌ها به اندازه‌‌ی کافی برگه‌های‌ رای‌دهی در نظر گرفته شده است.

او تأکید کرد، کمیسیون مستقل انتخابات در این انتخابات تلاش می‌کند که محل‌های رای‌دهی بیش‌تری را باز کند، تا افراد واجد شرایط با سهولت به نامزد مورد نظرشان رای دهند. این در حالی است که پیش‌تر یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات گفته بود، به دلیل حمله‌‌ی 9 حمل بر دفتر این کمیسیون، قسمت بزرگی از مواد انتخاباتی از بین رفته‌ است.

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوی پس از یک روز تأخیر، به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته اعلام شد و در این نتایج دو نامزد پیش‌تاز، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی، رای لازم را برای کسب کرسی ریاست جمهوری به دست نیاوردند. مطابق قانون انتخابات، هرگاه در دور اول هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را به‌دست نیاور‌ند، انتخابات بین دو نامزد پیش‌تاز به دور دوم می‌رود.

‌در دور دوم هر نامزدی که بیش‌ترین آرا را به‌دست آورد، رییس جمهور شناخته می‌شود. براساس تقویم انتخاباتی، مبارزات انتخاباتی دو نامزد پیش‌تاز از تاریخ اول جوزا آغاز و تا 21 جوزا ادامه می‌یابد. قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری‌ به تاریخ ٢۴ جوزا بین داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی برگزار ‌شود.

در همین حال، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات از دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری خواسته‌اند که مبارزات انتخاباتی‌شان را به‌گونه‌ی سالم پیش ببرند. آنان می‌‌گویند، داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی در مبارزات انتخاباتی‌شان مسایل قومی، مذهبی و زبانی را دامن نزنند.

نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، کمیسیون انتخابات تلاش خواهد کرد تا هیچ‌نامزدی مسایل قومی، مذهبی و زبانی را در مبارزات انتخاباتی‌شان استفاد نکنند. او افزود که دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری فقط برای اعتماد‌سازی مردم و رساندن خط مشی‌شان‌ فعالیت کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *