هیأت مجلس تأسیسات نظامی پاکستان را در مرز افغانستان بررسی می‌کند

اطلاعات روز: به‌‌دنبال نشر گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد تأسیسات نظامیان پاکستان در مرز افغانستان، اعضای مجلس نمایندگان در نشست روز شنبه‌ به این مسئله ‌واکنش نشان  دادند و خواهان بررسی این موضوع شدند. عثمانی فراهی، عضو این مجلس گفت که پاکستان خلاف منشور سازمان ملل در امور داخلی افغانستان با کمال بی‌حرمتی مداخله می‌کند.

او هم‌چنان افزود که شورای امنیت‌ ملی باید امنیت را جدی بگیرد و از دخالت‌ پاکستان در امور داخلی و مرزی کشور، به شورای امنیت ‌سازمان ملل شکایت کند. شماری از نمایندگان دیگر نیز از پاکستان به‌شدت انتقاد کردند و گفتند که حکومت این کشور در جریان دوازده سال گذشته در امور داخلی و مرزی کشور همواره مداخله کرده است.

در همین حال، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان تجاوز نظامیان پاکستان  را به سرحدات کشور محکوم کرد و گفت، هیأت این مجلس در یک سفر وضعیت نقاط مرزی کشور در قندهار را بررسی خواهد کرد. او هم‌چنان افزود، در این مورد مکتوب‌ رسمی به وزارت دفاع، داخله و شورای امنیت‌ ملی کشور ارسال شده، تا اقدام‌های جدی را روی دست بگیرند.

رییس مجلس افزود که هیأت مجلس نمایندگان برای بررسی وضعیت ولسوالی معروف در آینده‌ی نزدیک به قندهار سفر خواهد کرد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که هفته‌ی گذشته گزارش‌هایی به نشر رسیدند که نظامیان پاکستانی در حدود یک کیلومتر‌ داخل خاک کشور پیش‌روی کرده و در مرز ولسوالی معرف قندهار تأسیسات نظامی می‌سازند.

ولسوالى معروف در ١٩٠ کیلومترى مرکز قندهار در اطراف خط دیورند موقعیت دارد و ١۵۵ کیلومتر سرحد مشترک با پاکستان دارد. نظامیان پاکستان پس از سقوط طالبان و ایجاد حکومت جدید، صدها موشک و راکت را بر برخی مناطق ولایت‌های شمال‌شرقی و جنوبی کشور، از جمله نورستان، ننگرها، کنر‌ و قندهار پرتاپ کرده که بر اثر آن، شماری از باشندگان این ولایت‌ها کشته و زخمی شده‌اند. هم‌چنان در این عملیات‌ها بسیاری از جنگلات کشور با خاک یک‌سان شده‌اند.

نظامیان پاکستان در جریان دوازده سال گذشته در چند‌مورد به داخل خاک کشور پیش‌روی و دست به اعمار تأسیسات نظامی زدند. سال گذشته آنان در ولسوالى گوشته‌ی ولایت ننگرهار در مرز کشور یک دروازه را ساختند که این کار واکنش‌های تندی را به دنبال داشت. پس از آن درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی افغانستان و نظامیان پاکستان رخ داد و در نتیجه چندتن از نظامیان دو کشور کشته و زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *