حامدکرزی به پاکستان می رود

سفر رییس جمهور به اسلام‌آباد در آینده‌ی نزدیک مشخص می‌شود

اطلاعات روز: مقام‌ها در وزارت خارجه‌ی کشور می‌گویند، در آینده‌ی نزدیک سفر رییس جمهور کرزی به پاکستان مشخص می‌شود. قرار است که رییس جمهور کرزی در این سفر با هم‌تای پاکستانی خود روی مسئله‌ی مبارزه با تروریزم، روند صلح و هم‌کاری دوجانبه گفت‌وگو نموده و خواهان هم‌کاری صادقانه در زمینه‌ شود.

جانان موسی زی، سخن‌گوی وزارت امورجه‌ی کشور در کنفرانس دیروز خود به رسانه‌ها اعلام داشت که به‌زودی زمان سفر رییس جمهور کرزی به پاکستان مشخص می‌گردد. وی علاوه نمود، هرچند که در مورد تاریخ دقیق این سفر با کشور پاکستان چیزی گفته نشده؛ اما در آینده‌ی نزدیک تاریخ این سفر معلوم خواهد شد. رییس جمهور کرزی چندین‌بار به کشور پاکستان سفر نموده و پیرامون موضوعات مختلف صحبت کرده است؛ اما نتایج ملموسی در پی نداشته است.

سخن‌گوی وزارت امور خارجه می‌گوید، تلاش‌ها در زمینه‌ی مؤثر واقع شدن سفر رییس جمهور کرزی به پاکستان جریان دارد. به گفته‌ی جانان موسازی، تلاش‌ها در زمینه‌ انجام شده تا سفر رییس جمهورکرزی متفاوت‌تر ازسایر سفرهایش باشد. وی هم‌چنان علاوه نمود که مهم‌ترین نکته‌ی این سفر آن خواهد بود که نتیجه‌ی ملموس و عملی را به هم‌راه داشته باشد. پاکستان بارها به افغانستان وعده‌ی هم‌کاری در زمینه‌ی مبارزه با تروریزم و آوردن صلح داده است؛ اما تاهنوز گام‌های عملی مؤثر در زمینه بر نداشته است.

صحبت‌ها از سفر رییس جمهور کرزی در حالی مطرح می‌گردد که قبلا نیز نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفته بود که مقام‌های سیاسی پاکستان انتظار سفر رییس جمهور کرزی به اسلام‌آباد را دارند.

موسازی در زمینه‌ی امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی با ایالات متحده‌ی امریکا‌ علاوه نمود که هنوز تاریخ دقیق امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی مشخص نشده و هرنوع مذاکرات رسمی در زمینه‌ به حالت تعلیق می‌باشد. به گفته‌ی موسا‌زی، تلاش‌ها برای امضای توافق‌نامه‌‌ای که بتواند دارای محتوای بهتری که بازتاب دهنده‌ی منافع ملی، ایجاد روابط دوستانه و منجر به تقویت نیروهای امنیتی و نهادهای دولتی گردد، انجام شده است. وزارت خارجه‌ی امریکا گفته بود که تا دوماه دیگر توافق‌نامه‌ی امنیتی میان کابل و واشنگتن به امضا می‌رسد.

به گفته‌ی وزارت امورخارجه‎ی امریکا، امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی باید قبل از شروع کار و زارهای انتخاباتی به امضا برسد. عده‌‌ای از کارشناسان و تحلیل‌گران مسایل سیاسی نیز از عدم امضای پیمان امنیتی هشدار داده و امضا نشدن آن را به نفع کشور ندانسته و در مورد بحرانی شدن کشور هشدار می‌دهند.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *