SORAYA DALIL

پنجاه در‌صد کودکان کشور از شیر مادر تغذیه نمی‌شوند

مقام‌های اداره‌ی یونیسیف در کشور دیروز (یک‌شنبه، 4 اسد) در مراسم تجلیل از هفته‌ی شیر مادر اعلام کردند که پنجاه در صد از کودکان افغانستان از شیر مادر تغذیه نمی‌شوند. خانم ویندا دامنش، نماینده‌ی اداره‌ی یونیسیف در کشور می‌گوید که تغذیه با شیر مادر برای اطفال و مادران ضرورتی حیاتی می‌باشد که در پرورش نوزاد و صحت‌مندی طفل در آینده از اهمیت خاصی برخوردار است. خانم دامنش گفت که تجربه‌ی جهانی نشان می‌دهد که تغذیه‌ی کودک از شیر مادر، در ساعت‌های اول ولادت، مرگ و میر اطفال را تا 14 درصد کاهش می‌دهد. او تأکید کرد، اگر کودک در ساعت‌های اول تولدش از شیر مادر تغذیه نکند، احتمال مرگ و میر آن تا ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

شیر مادر به دلیل دارابودن ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و داکتران هم‌واره مادران را به تغذیه‌ی طفل با شیر خود شان توصیه می‌کنند. تغذیه‌ی کودک از شیر مادر، از نظر فرهنگی، اقتصادی و صحی به نفع جامعه است و از بیماری‌های شایع جلوگیری می‌کند. هم‌چنان، تغذیه با شیر مادر، در کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر است و سلامتی آینده‌ی کودک را تضمن می‌کند.

با این حال، داکتر ثریا دلیل، وزیر صحت عامه نیز تغذیه‌ی کودک با شیر مادر در ساعت‌های اولیه‌ی تولد تا شش ماه بعد از تولد را برای کودکان و مادران یک امر ضروری و حیاتی عنوان کرد. خانم دلیل گفت که تغذیه‌ی کودکان با شیر مادر، علاوه بر صحت‌مندی آنان، در رشد و توسعه‌ی اقتصادی جامعه نیز تأثیر به‌سزایی دارد. او از سکتورهای خصوصی خواست تا با تبلیغات نادرست در مورد شیرهای پودری در صحت‌مندی کودکان، از جای‌گزینی آن به جای شیر مادر خودداری کنند.

از سویی هم، اجمل سباوون، نماینده‌ی موسسه‌ی حمایت کودکان گفت که سالانه‌ در جهان نزدیک به 5 میلیون طفل به دلایل مختلف جان‌ شان را از دست می‌دهند. آقای سباوون خاطرنشان ساخت که با وجود پیش‌رفت‌های چشم‌گیر در راستای جلوگیری از مرگ و میر اطفال، هنوز هم مرگ و میر آنان در رقم بالایی قرار دارد. با وجود تمام پیشرفت‌ها در راستای جلوگیری از مرگ و میر کودکان در جهان، افغانستان هنوز‌هم یکی از کشورهایی است که میزان بلند مرگ و میر اطفال و مادران را دارا است.

 

 

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *