مجلس: از تأخیر در اعلان نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی‌ نگرانیم

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان از تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی به‌شدت انتقاد کردند و از کمیسیون انتخابات خواستند که در این مورد دلایل روشنی ‌ارائه کند. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس در نشست روز دوشنبه این مجلس تأکید کرد که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی، نگران کننده است.

او افزود که باشندگان واجد شرایط در سراسر کشور در 16 حمل به پای صندوق‌های رای رفتند، تا نمایندگان‌شان را انتخاب کنند. آنان در حال حاضر بی‌صبر‌انه منتظر اعلام نتایج‌ انتخابات ‌اند. او از کمیسیون انتخابات خواست که هر‌چه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی را اعلام کند.

بر‌اساس تقسیم‌اوقات از قبل تعیین شده‌ی کمیسیون مستقل انتخابات، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی به تاریخ ۲۷ ثور اعلام شود. اما مسئولان این کیمسیون اعلام کردند که به دلیل دقت و شفافیت بیش‌تر‌، اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی به تأخیر افتاده است.

کمیسیون مستقل انتخابات تا هنوز زمان دقیق اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی را مشخص نکرده است. با این حال، رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که در مورد دلایل تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی، یک مکتوب‌ رسمی را به کمیسیون انتخابات ارسال خواهد کرد.

او هم‌چنان با اشاره به این‌که کمیسیون انتخابات باید دلیل تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی را روشن کند، افزود که مسئولیت عواقب بعدی تأخیر در اعلام نتایج انتخابات به دوش کمیسیون‌های انتخاباتی خواهد بود. شماری از اعضای دیگری مجلس نیز تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی را غیر‌قانونی خواندند.

آنان تأکید کردند که این کار کمیسیون انتخابات، شفافیت در روند انتخابات را زیر سوال می‌برد. هم‌چنان نمایندگان در نشست دیروز این مجلس از نیروهای امینتی خواستند که در قسمت تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری دور دوم، تلاش کنند. رییس مجلس از ارگان‌های امنیتی خواست که در راستای تأمین امنیت انتخابات، تلاش لازم را به خرج دهند.

«روند توزیع کارت آغاز شود»

از سویی هم، شماری دیگری از اعضای مجلس در نشست روز دوشنبه‌ی این مجلس از کمیسیون انتخابات خواستند که روند توزیع کارت‌های رای‌دهی را در مناطق سیلاب زده آغاز کند. این در حالی است که یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، توزیع کارت رای‌دهی آغاز نخواهد شد.

به گفته‌ی او، در انتخابات گذشته به شهروندان واجد شرایط کارت رای‌دهی توزیع شده است. اما داکتر نقیب‌الله فایق، عضو مجلس نمایندگان دیروز گفت که باشندگان ولایت‌های سیلاب‌زده کارت‌های رای‌دهی‌شان را از دست داده‌اند. او افزود، در صورتی که کمیسیون انتخابات روند توزیع کار‌ت‌های رای‌دهی را در این مناطق آغاز نکند، مردم از حق رای‌دهی محروم خواهند شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *