حامد کرزی: مبارزه با تروریزم، منافع مشترک افغانستان و چین است

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور با شی‌جین پینگ، رییس جمهور چین در شانگهای دیدار کرد. در این دیدار روی روابط دو‌جانبه، روند صلح افغانستان، مبارزه‌ی مشترک با تروریزم و افراطیت و تداوم همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجارتی و سایر عرصه‌ها گفت‌و‌گو شده است.

رییس جمهور کرزی در این دیدار گفته است که در مقابل افغانستان و چین هم فرصت‌ها و هم تهدیدهایی وجود دارند که مهم‌ترین تهدید در برابر دو کشور «تروریزم و افراطیت» است. حامد کرزی می‌‌گوید که افغانستان، چین و کشورهای منطقه باید به صورت مشترک در مقابل پدیده‌ی تروریزیم مبارزه‌ی جدی کنند.

او تأکید کرده که یکی از منافع مشترک افغانستان و چین این است تا به صورت مشترک با تروریزم مبارزه کنند. رییس جمهور هم‌چنان به رییس جمهور چین اطمینان داده که حکومت آینده‌ی افغانستان نیز با چین دوست و همکار باقی می‌ماند و به گفته‌ی او، هم‌کاری موجود میان دو کشور بیش‌تر تقویت خواهد شد.

به دنبال آن، شی‌جین پینگ، رییس جمهور چین گفته است که روابط دوجانبه میان چین و افغانستان در آینده‌‌ی بیش‌تر گسترش خواهد یافت؛ زیرا بنیاد این روابط محکم گذاشته شده و این روابط بدون شک با حکومت جدید افغانستان نیز ادامه خواهد یافت.

او تأکید کرده است که کشورش خواهان افغانستان یک‌پارچه، مترقی و باثبات است. رییس جمهور چین می‌گوید که کشورش از روند صلح به رهبری و مالکیت خود افغان‌ها حمایت می‌‌کند و نیز به هم‌کاری و کمک‌های درازمدتش در راستای بازسازی افغانستان ادامه خواهد داد.

شی‌جین پینگ تصریح کرده که حکومتش از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در افغانستان حمایت می‌کند و سرمایه‌گذاران این کشور را بیش‌تر تشویق خواهد کرد تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. او افزوده که نشست آینده‌ی روند استانبول در ماه آگست به میزبانی چین برگزار می‌شود و در این نشست حمایت کشورهای اشتراک کننده برای هم‌کاری با افغانستان جلب خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *