هزینه‌ی پروازهای عبوری از حریم فضایی افغانستان ۲۵۰ دالر افزایش می‌یابد

اطلاعات روز: اداره‌ی هوانوردی ملکی کشور اعلام کرده که به‌دنبال قرارداد نصب رادارهای جدید سراسری در افغانستان، هزینه‌ی پروازهای عبوری از حریم فضایی افغانستان از ۷۰۰ دالر به ۹۵۰ دالر افزایش می‌یابد.

در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، ۳۰ عقرب) از سوی اداره‌ی هوانوردی ملکی به نشر رسیده، آمده است که طرح افزایش هزینه‌ی پروازهای عبوری از حریم فضایی افغانستان از سوی انجمن بین‌المللی ترانسپورت هوایی (IATA)، نیز پذیرفته شده است.

به نقل از اعلامیه، با افزایش ۲۵۰ دالر در هر پرواز، عواید سالانه دولت افغانستان از حریم فضایی‌اش از ۱۵ تا ۲۱ میلیون دالر افزایش خواهد یافت.

اداره‌ی هوانوردی ملکی گفته است: « با توجه به موقعیت استراتژیک فضای افغانستان و در عین حال محاط به خشکه‌بودن کشور، فرصت‌های هوایی در عرصه‌ی نقل و انتقالات از طریق ترانسپورت هوایی از اهمیت زیادی برای اقتصاد ملی کشور برخوردار است.»

این اداره افزوده است که طرح افزایش پروازهای عبوری سر از اول ماه جولای ۲۰۲۰ میلادی پس از نصب سه پایه‌ی دستگاه رادار سراسری کشور تطبیق خواهد شد و ازدیاد هزینه‌ی عبوری، مشروط به فعال‌شدن استیشن‌های این رادارها می‌باشد.

 گفتنی است که نصب دستگاه‌های رادار سراسری کشور به ارزش ۱۱۲ میلیون یورو با شرکت‌های فرانسوی «تالس» قرارداد شده است.

براساس ارقام اداره‌ی هوانوردی ملکی کشور، نصب این دستگاه‌ها در کنار افزایش ظرفیت جذب پروازهای بیشتر در فضای افغانستان، میزان خدمات تخنیکی و مصونیت را برای پروازهای عبوری افزایش داده و دولت را قادر می‌سازد تا از نقطه‌ی صفری تا ۴۵ هزار فوت فضای کشور را به‌طور مؤثر نظارت و کنترل کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *