وزارت دفاع روسیه: از وضعیت امنیتی افغانستان نگرانیم

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت دفاع روسیه از خروج نیروهای خارجی در پایان سال 2014 از افغانستان اظهار نگرانی کرده و گفته که متوجه تحولات سیاسی در این کشور‌ اند. آنان افزوده‌ که پس از خروج نیروهاری خارجی، وضعیت در افغانستان بدتر خواهد شد و روی همین اساس، روسیه اقدم‌های ‌لازم را برای تحکیم امنیت متحدانش در آسیا روی دست می‌گیرد.

اناتولی انتونوف، معاون وزارت دفاع روسیه به‌تازگی به یکی از آژانس‌های خبری کویت گفته است که با تکمیل مأموریت آیساف و خروج نیروهایش از افغانستان، وضعیت امنیتی در این کشور و منطقه بدتر خواهد شد؛ چون ما تحولات در افغانستان و اطراف آن را به‌دقت مشاهده می‌کنیم.

روسیه چندی پیش نیز از وضعیت امنیتی کشور پس از خروج نیروهای خارجی اظهار نگرانی کرده بود. انتونوف گفته است که شورشیان هنوز در افغانستان فعالیت دارند و به همین دلیل، وزارت دفاع روسیه به اندازه‌ی توانش برای تقویت امنیت کشورهای متحد‌ش، از جمله تاجکستان و قرغیزستان تلاش خواهد کرد.

او می‌گوید که در حال حاضر اقدام‌های زیادی برای تقویت توانایی‌های جنگی در پایگاه‌های روسیه در کانت قرغیزستان و در پایگاه نظامی در تاجکستان صورت گرفته است. به گفته‌ی او، روسیه این پایگاه‌ها را با سلاح‌های سنگین مدرن مجهز کرده است.

معاون وزارت دفاع روسیه هم‌چنان می‌گوید که کشورش هم‌کاری‌های نظامی و تخنیکی خود را با نیروهای مسلح تاجکستان و قرغیزستان ادامه می‌دهد، تا این کشورها برای مبارزه با تهدید تروریزم و مواد مخدر آماده باشند. به گفته‌ی او، قرار است معاونان وزارت‌های دفاع تاجکستان و قرغیزستان در نشستی در مسکو روی مسئله‌ی یاد شده صحبت کنند.

این در حالی است که قرار است نیروهای خارجی در پایان سال 214 افغانستان را ترک کنند و در صورت امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، قسمتی از نیروی امریکا برای مشوره‌دهی نظامیان و مبارزه با ترویرزیم باقی خواهند ماند. اما امریکا گفته است که اگر این پیمان امضا نشود، تمام سربازانش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارند که در صورت‌ خروج نیروهای خارجی از افغانستان، عملیات گروه طالبان افزایش خواهند یافت‌ و کشور دوباره به میدان جنگ مبدل خواهد شد، اما مسئولان نیروهای امنیتی اطمینان می‌دهند که نیروهای امنیتی توانایی مبارزه با ترویزیم را دارند و عملیات دشمنان را خنثا خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *