درخواست مجلس سنا از سازمان ملل: حملات راکتی پاکستان را متوقف کنید

اطلاعات روز: حملات دوام‌دار راکتی پاکستان بر مناطق شمال‌شرقی کشور، کاسه‌ی صبر مجلس سنا را لبریز کرد و این مجلس با صدور اعلامیه‌‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که جلو‌ حملات آن کشور را بگیرد. شماری از اعضای مجلس سنا، حملات راکتی پاکستان را تجاوز آشکار بر افغانستان خواندند.

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت که با صدور اعلامیه از شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف حملات راکتی پاکستان بر مناطق شمال‌شرقی کشور شده است. او می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل بر دولت پاکستان فشار وارد کند تا موشک و راکت‌پرانی خود بر مناطق شمال‌شرقی کشور را متوقف کند.

مجلس سنا سال گذشته نیز با صدور اعلامیه‌‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواست که حملات راکتی پاکستان بر مناطق افغانستان را متوقف کند، اما نتیجه‌‌ای را به دنبال نداشت. اما معاون اول مجلس سنا این بار تأکید کرد که خواست‌ ما این بار از شورای امنیت سازمان ملل جدی است و این سازمان باید حملات پاکستان متوقف کند.

نظامیان پاکستان از چند‌سال به این‌سو‌ همواره شماری از مناطق ولایت‌های شمال‌شرقی کشور، از جمله ننگرهار، نورستان و کنر را هدف حملات موشکی و راکتی‌ قرار داده‌اند و در نتیحه ده‌ها نفز کشته و زخمی‌ شده‌اند. هرچند بارها از پاکستان خواسته شده که به حملاتش‌ به داخل خاک افغانستان پایان دهد، اما روند موشک و راکت‌پرانی ملیشه‌های آن کشور هنوز ادامه دارد.

با این حال، معاون اول مجلس سنا از حکومت پاکستان خواست که حملاتی راکتی خود بر مناطق افغانستان را متوقف کند. او تأکید کرد که مردم افغانستان و پاکستان در جنگ می‌سوزند. دو کشور باید مشکلات را از راه دیپلماسی حل و فصل کنند. هم‌چنان شمار‌ دیگری از اعضای مجلس سنا گفتند، راکت‌پرانی پاکستان، زندگی عادی مردم مناطق سرحدی را دچار مشکل کرده است.

به روز یک‌شنبه، 29 ثور، ملیشه‌های پاکستانی هم‌زمان با نشست سه‌جانبه‌ی سران نظامی افغانستان، پاکستان و ناتو بار دیگر دست‌کم 18 راکت را بر ولسوالی سرکانوی ولایت کنر در شرق کشور پرتاب کرده و در نتیجه شمار‌ زیادی زمین‌های زراعتی مردم و جنگلات طبیعی آسیب دیدند.

شماری از اعضای مجلس سنا به روز سه‌شنبه در نشست عمومی این مجلس از حکومت خواستند که در برابر حملات پاکستان موقف جدی را روی دست گیرد و از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کند که به حملات پاکستان نقطه‌ی پایان بگذارد. آنان هم‌چنان با انتقاد از برگزاری نشست نظامی سه‌جانبه‌ی افغانستان، پاکستان و ناتو گفتند، تاکنون ده‌ها نشست مشترک نظامی در کشور برگزار شده، اما تاکنون هیچ نتیجه‌‌ای را به دنبال نداشته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *