طرحی تازه برای تقویت حضور زنان در انتخابات آینده‌

وزارت امور زنان و کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان طرحی را برای تقویت حضور زنان در انتخابات آینده به کمیسیون انتخابات ارائه کرده‌اند. فوزیه کوفی، رییس کمیسیون امور زنان مجلس گفت که این طرح شامل راه‌اندازی کمپاین خانه به خانه برای بالا بردن آگاهی زنان و توزیع کارت رای‌دهی توسط دسته‌های سیار می‌شود. او افزود که بر‌اساس این طرح، زنان تشویق می‌شوند که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کنند و هم‌چنین به مردان اجازه داده نمی‌شود که به عوض زنان رای دهند.

اخیراً به دلیل آمار پایین زنانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام می‌کنند و هم‌چنین تهدیدهای امنیتی، نگرانی‌هایی مطرح شده که ممکن است در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری حضور زنان کم‌رنگ شود. چند‌روز پیش کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که زنان تنها حدود ۲۰ درصد کسانی را تشکیل می‌دهند که برای شرکت در انتخابات امسال ثبت نام کرده‌اند. نگرانی‌هایی هم وجود دارد که در مناطق ناامن زنان کم‌تر حاضر شوند کارت انتخابات بگیرند، رای بدهند یا به عنوان کارمند انتخابات استخدام شوند.

خانم کوفی بخشی از موارد مطروحه در این طرح را چنین برشمرد: «برای این که خانم اهمیت رای خود را درک کنند، از فرایند استخدام خانم‌ها در کمیسیون انتخابات حمایت جدی صورت گیرد. توزیع کارت برای زنان توسط تیم‌های سیار در روستاها و مناطق دور دست، محلات رای‌گیری زنانه تا معیادی که در قانون آمده باز نگه‌داشته شوند، انتخابات محلات رای‌گیری زنان در نزدیک محلات مسکونی [باشد]».

خانم کوفی افزود که در گذشته هم برخی عوامل وجود داشت که باعث کم‌رنگ شدن حضور زنان در انتخابات شده بود. او ناامنی، دوری مراکز ثبت نام و رای‌گیری، ناآگاهی زنان از اهمیت انتخابات در شمار این عوامل دانست. به گفته‌ی او، حتا در برخی موارد مردان خانواده به جای زنان رای دادند.

هم‌چنین امرخیل، دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات ضمن استقبال از طرح مشترک مجلس و وزارت امور زنان، گفت که تلاش‌هایی در جریان است که با استفاده از تجارب گذشته، تسهیلات بیش‌تری برای حضور زنان در انتخابات فراهم شود.

آقای امرخیل گفت: «اولین‌بار است که تعداد مراکز ثبت نام رای‌دهندگان را به استثنای 60 ولسوالی ناامن، در سایر مناطق افغانستان افزایش داده‌ایم». او افزود: «برای اولین‌بار ما زنان باسواد در ولسوالی‌ها را هم‌راه با یک محرم‌شان استخدام کرده‌ایم؛ مثلاً برادر، پدر شوهر، ماما یا کاکای آن‌ها را، تا آن‌ها بتوانند به راحتی و بدون نگرانی سفر کنند و کارهای مربوط به انتخابات را انجام دهند». رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات تأکید کرد: «ما تا حد امکان تلاش می‌کنیم که سایر سهولت‌ها را هم برای زنان فراهم کنیم تا آن‌ها بتوانند در انتخابات شرکت کنند».

مقامهای وزارت امور زنان می‌گویند، برای بالا بردن سطح آگاهی زنان درمورد اهمیت انتخابات، قراردادهایی را با تلویزیون‌ها امضا می‌کنند و کارگاه‌های آموزشی را در مناطق مختلف کشور برگزار خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *