افغانستان و ایران تفاهم‌نامه‌ی هم‌کاری استراتژیک امضا کردند

شورای امنیت ملی کشور و دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی ایران، موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری‌های استراتژیک امضا کردند. دفتر ریاست جمهوری کشور با ارسال خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفته است که این موافقت‌نامه روز گذشته در حاشیه‌ی سفر حامد کرزی، رییس جمهوری کشور به تهران امضا شد.

این موافقت‌نامه توسط رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی حکومت و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امضا شده است. در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری آمده که آقای سپنتا امضای این موافقت‌نامه را «آغاز گسترش مناسبات میان دو کشور در بخش‌های مختلف به سطح استراتیژیک» خوانده و آقای جلیلی هم آن را «گام درخشانی» در تاریخ روابط دو کشور دانسته است.

آقای کرزی روز گذشته در راس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی به منظور شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس جمهوری جدید ایران، به تهران سفر کرد و شام همان روز برگشت. حکومت ‌گفته که موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری‌های استراتژیک میان ایران و افغانستان در برگیرنده‌ی هم‌کاری‌های دو کشور در چارچوب «انتظامی، اطلاعاتی و اقتصادی» به سطح استراتژیک است.

در همین حال وزارت امور خارجه‌ی کشور گفته است که امضای موافقت‌نامه میان دو کشور شامل چهار بخش عمده می‌شود. جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور به بی‌بی‌سی گفت که هم‌کاری بین نیروهای پولیس دو کشور برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، تقویت هم‌کاری‌های اطلاعاتی، هماهنگی افغانستان و ایران برای هم‌کاری‌های مشترک با کشورهای منطقه از جمله هند و روسیه نیز جز این موافقت‌نامه‌ی استراتژیک است. آقای موسی‌زی گفت که دولت افغانستان امیدوار است که بتواند با حکومت جدید ایران در تمام عرصه‌ها هم‌کاری تنگاتنگی داشته باشد و روابط خود را در بخش امنیتی و اطلاعاتی بیش‌تر کند.

شورای امنیت ملی کشور و دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی ایران در حالی موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری‌های استراتژیک امضا کرده‌اند که حکومت افغانستان حدود دو ماه قبل، گفت‌وگوها بر سر امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا، رقیب ایران را تعلیق کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که انتظار دارند موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری‌های امنیتی دو‌جانبه بین کابل و واشنگتن تا کم‌تر از سه ماه دیگر امضا شود؛ اما دولت افغانستان گفته که عجله‌ای برای امضای این موافقت‌نامه ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *