نامزدان متحصن شوراهای ولایتی: کمیسیون انتخابات در شمارش آرا تقلب کرده است

اطلاعات روز: شماری از نامزدان شوراهای ولایتی به روز یک‌شنبه، 6 جوزا در کابل دست به تحصن زدند و خواستار بازشماری آرای انتخابات این شوراها شدند. آنان تأکید کردند، اسنادهای دست داشته‌‌‌ی‌شان نشان می‌دهند که کمیسیون مستقل انتخابات در شمارش آرا تقلب کرده است. اما کمیسیون انتخابات این موضوع را رد می‌کند.

تحصن کنندگان به بیش از 50 تن می‌رسند و آنان در اعلام نتایج ابتدایی، موفق نشده به شوراهای ولایتی راه یابند. این نامزدان در پارک زرنگار شهر کابل در يک خيمه‌ی بزرگ دست به تحصن زده و تأکید دارند، تا زمانی ‌که به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، به تحصن ادامه خواهند داد.

حمیده وردک، از اشتراک کنندگان این تحصن و نامزد شوراى ولايتى کابل گفت که در تحصن، نامزدان معترض شورا‌ی ولایتی کابل، میدان‌وردک، بلخ و هرات اشتراک دارند. او افزود که تعداد مجموعى تحصن کنندگان ١٨٠ نامزدند و در حال حاضر شمارى از آنان در حال آمدن به محل تحصن‌ اند.

او هم‌چنان با اشاره به این‌که در حدود ٣٣٠٠ کارمند کمیسیون انتخابات در روند انتخابات تخلف کرده‌اند، گفت، تحصن کنندگان اسناد و شواهدی دارند که در آرای آنان تقلب شده است. وردک افزود که این اسناد را به‌زودی در حضور نمایندگان هر‌دو کمیسیون انتخابات، ناظران نامردان معترض شوراهای ولایتی و ناظران بین‌المللی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهند داد.

از سویی هم، نجیب‌الله الکوزی، نامزد شورای ولایتی هرات و از تحصن کنندگان گفت، کمیسیون مستقل انتخابات اکثر صندوق‌ها را بدون حضور ناظران شمارش کرده و در این‌جا تقلب شده است. او افزود که تحصن کنندگان در حدود ٣٠٠ سند تقلب، تخلف و تخطى انتخاباتی در شوراهای ولایتی را در اختیار دارند.

تحصن کنندگان هم‌چنان در این مورد قطع‌نامه‌ا‌ی را نیز صادر کردند. در همین حال، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به اظهارات نامزدان شوراهای ولایتی گفته‌اند، آنان به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی مراجعه کنند. کمیسیون شکایت‌ها نیز می‌گوید، ٣٠٠٠ شکايت در مورد انتخابات شو‌راهاى ولايتى ثبت شده و به تمام شکايت‌ها رسيدگى خواهد کرد.

نادر محسنی، رییس دبیرخانه‌ی این کمیسیون از تحصن کنندگان خواسته که اسناد و شواهد دست داشته‌ی‌شان را در اختیار کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی قرار دهند. بیش از 2700 تن در انتخابات شوراهای ولایتی نامزدن بودند و در اعلام نتایج ابتدایی، 458 نفر، به‌شمول زنان، برنده‌ی کرسی‌های شوراهای ولایتی اعلام شدند.

اعلام نتایج نهایی به تأخیر افتاد

نادر محسنی می‌گوید، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، نتیجه‌ی نهایی بررسی‌هایش را در خصوص شکایت‌های رسیده از انتخابات شورا‌های ولایتی، با پنج روز تأخیر، به تاریخ ۲۲ جوزا به کمیسیون انتخابات ارسال خواهد کرد. او افزود که سر از هفته‌ی آینده رسیدگی علنی به شکایت‌های انتخابات شوراهای آغاز می‌شود.

مطابق جدول زمانی انتخابات، کمیسیون شکایت‌ها باید قبل از تاریخ 17 جوزا نتایج بررسی‌هایش را به کمیسیون انتخابات ارسال کند. این در حالی است که نامزدان‌ معترض شوراهای ولایتی می‌گویند، تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات این شوراها، سبب تقلب در این روند شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *