اتحادیه‌ی حقوق‌دانان: زمان ریاست جمهوری کرزی پایان یافته است

اطلاعات روز: اتحادیه‌ی حقوق‌دانان کشور اعلام کرد که براساس قانون اساسی، زمان ریاست جمهوری حامد کرزی پایان یافته و در حال حاضر، اجرائات او فاقد اعبتار اند. این اتحادیه هم‌چنان با انتقاد از کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که به دلیل تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، افغانستان امروز عملا در خلای قدرت به‌سر می‌برد.

گل احمد مددزی، معاون این اتحادیه به روز سه‌شنبه، 6 جوزا در یک نشست خبری در کابل گفت که مطابق قانون اساسی کشور، ادامه‌ی کار رییس جمهور کرزی‌ پس از اول ماه جوزا، خلاف قانون بوده است. او هم‌چنان افزود که براساس قانون اساسی، مدت شش روز می‌شود که همه‌ی اجرائات ریاست جمهوری فاقد اعتبار شده‌اند.

او از مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات به‌شدت انتقاد کرد و گفت که در کار‌شان در این زمینه غفلت کرده‌اند. مددزی هم‌چنان با اشاره به این‌که برای حل این مشکل هیچ‌گونه صراحتی در قانون وجود ندارد، تأکید کرد که مسئولان قوای سه‌ گانه‌ی کشور (اجرائیه، مقننه، قضا‌) باید باهم نشسته و راه‌حلی را برای آن پیدا کنند.

اعضای اتحادیه‌ی حقوق‌دادنان کشور، کمبود برگه‌‌های رای‌دهی، عدم کنترول دقیق از مصارف مالی نامزدان در زمان مبارزات انتخاباتی، باطل کردن آرای مردم بدون تفکیک آرای پاک از ناپاک و تأخیر در اعلام نتایج انتخابات را نقض نیز صریح قانون اساسی کشور عنوان کردند. آنان تأکید کردند که قانون اساسی کشور بنا به کم‌کاری و غفلت کمیسیون مستقل انتخابات نقض شده است.

براساس قانون اساسی، دوره کاری رییس جمهور در اول جوزا به پایان می‌رسد، اما کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که نتایج نهایی انتخابات به تاریخ 31 سرطان اعلام خواهد شد. گفتنی است که قانون اساسی در مورد خلای قدرت هیچ حکمی ندارد؛ در این قانون مشخص نشده که در صورت تعویق انتخابات، خلای‌ به‌ وجود آمده چگونه پر شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *