نورستانی: نام‌های مقام‌های شریک در تخلف‌های انتخاباتی را به ارگ فرستادیم

اطلاعات روز: یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور اعلام کرد که فهرست شماری از مقام‌های دولتی متهم در تخلفات انتخاباتی دور نخست، به ارگ ریاست جمهوری فرستاده شده است. او از ارگ ریاست جمهوری خواست که در مورد این افراد در روزهای آینده تصمیم بگیرد و در غیر آن، کمیسیون انتخابات نام آنان را افشا خواهد کرد.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افزود که در انتخابات شانزدهم حمل شماری از والیان، ولسوالان، شهرداران و فرماندهان پولیس مداخله کرده‌اند. او اما از افشای نام این افراد خودداری کرد و گفت که ارگ ریاست جمهوری باید در این مورد به‌زودی تصمیم بگیرد و در غیر آن، نام آنان با رسانه‌ها شریک خواهد شد.

نورستانی این ظهارات را به روز سه‌شنبه، 6 جوزا در یک نشست مشترک با نهادهای جامعه‌ی مدنی در کابل بیان کرد. این نشست به منظور حضور گسترده‌ی زنان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری‌‌ برگزار شده بود. او در این نشست گفت که کمیسیون مستقل انتخابات هزاران کارمند متخلفش را شناسایی و از وظایف‌شان برکنار کرده است.

نورستانی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات بیش‌تر از 5 هزار کارمند خود را برکنار کرده است. به گفته‌ی او، مسئولان کمیسیون انتخابات یک تعداد از رییسان این کمیسیون را در سطح ولایت‌ها که علیه‌شان شکایت شده بود، برکنار و نیز تعدادی از رییسان دیگر را از ولایت‌های بزرگ به کوچک تبدیل کرده‌اند.

او هم‌چنان افزود که کمیسیون انتخابات برای برگزاری دور دوم انتخابات تدابیر لازم را گرفته و این انتخابات نسبت به دور نخست‌ شفاف برگزار خواهد شد. مبارزات انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی جریان دارد و قرار است دور دوم انتخابات‌ به تاریخ 24 ماه جاری برگزار شود.

مطابق قانون اساسی‌، در این انتخابات هر نامزدی که بیش‌ترین آرا را به دست آورد، رییس جمهور شناخته می‌شود. گفتنی است که ناامنی، کمبود محل‌های رای‌دهی، مداخله‌ی افراد و کارمندان کمیسیون در روند انتخابات از مشکلات عمده‌ی انتخابات عنوان شده‌اند. اما نیروهای امنیتی و کمیسیون مستقل انتخابات از این ناحیه اطمینان داده‌اند.

زنان در دور دوم انتخابات

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات نقش زنان در انتخابات را بسیار مهم عنوان کردند و اظهار‌ امیدوری کردند که زنان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دور نخست، بیش‌تر اشتراک کنند. ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی این کمیسیون گفت، در انتخابات دور نخست، 36 درصد اشتراک کنندگان زنان بودند و امیدوار است که حضور آنان در دور دوم انتخابات، به 50 درصد برسد.

او هم‌چنان افزود که کمیسیون مستقل انتخابات برای حضور گسترده‌ی زنان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، تدابیر‌ لازم را گرفته است. امرخیل می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات تلاش دارد تا در محل‌های‌ رای‌دهی زنانه، کارمندان زن را مقرر کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *