حامد کرزی: حمله بر قنسول‌گری هند، کارِ لشکر طیبه بود

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور اعلام کرده است که در عقب حمله بر قنسول‌گری هند در هرات، لشکر طیبه، گروه تروریستی پاکستانی دست داشته است. رییس جمهور کرزی این موضوع را در مصاحبه با تلویزیون هِدلاینز تودی در هند بیان کرده است.

پنج مهاجم انتحاری به روز جمعه هفته‌ی گذشته بر قنسول‌گری هند در هرات حمله کردند. در این حمله به کارمندان قنسول‌گری هند آسیبی نرسید، اما دو مأمور پولیس کشور زخمی شدند. حامد کرزی‌ به روز دوشنبه در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی در هند گفته است، اطلاعاتی را که یک سازمان غربی در اختیارش قرار داده‌، نشان می‌هد که لشکر طیبه در حمله بر قنسول‌گری هند در هرات دست ‌داشته است.

رییس جمهور کرزی هم‌چنان تأکید کرده است، افغانستان و هند آرزو دارند که حکومت پاکستان در مورد این حمله واکنش نشان دهد و لانه‌های تروریزیم در خاکش را نابود کند. به باور کرزی، از بین بردن لانه‌ها و پایگاه‌های تروریزیم در خاک پاکستان، به نفع این کشور و منطقه است.

در همین حال،‌ بی‌بی‌سی گزارش داده است، مرد‌ی که خود را سخن‌گوی لشکر طیبه معرفی کرده، اظهارات حامد کرزی را رد کرده است. او به خبرگزاری فرانسه در کشمیر گفته که لشکر طیبه در حمله بر قنسول‌گری هند در هرات دست نداشته است. گفتنی است که هند هیأتی متشکل از افسران سازمان اطلاعات خود را برای تحقیق در مورد حمله به قنسول‌گری این کشور در هرات، به کابل فرستاده است.

دولت هند به این هیأت دستور داده است که در مورد احتمال حضور ریاض باتکان، معاون رهبر گروه مجاهدان هندی در افغانستان نیز تحقیق کند. در جریان چند‌سال گذشته،‌ نمایندگی‌های هند در افغانستان بارها مورد هدف مهاجمان مسلح قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۸ مهاجمان انتحاری به دو مهما‌ن‌خانه‌ی محل اقامت پزشکان هندی حمله کردند که در نتیجه ۱۶ نفر کشته و ۳۸ تن دیگر زخمی شدند. به دنبال آن، در یک حمله‌ی دیگر‌ مهاجمان مسلح در ۱۲ اسد سال ۱۳۹۲‌ در نزدیک قنسول‌گری هند در شهر جلال‌آباد، دست‌کم ۹ غیرنظامی کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *