قانونی: حلقات مشخصی در پی اخلال دور دوم انتخابات اند

اطلاعات روز: محمد یونس قانونی، معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که حلقات مشخص بیرونی در تلاش مختل کردن دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اند. او هم‌چنان با اشاره به این‌که این حلقات با پخش شایعه‌هایی چون‌ صندوق‌های رای‌ انتخابات پیشاپیش پر شده، حضور مردم در انتخابات کم‌تر خواهد بود و امنیت انتخابات مختل می‌شود، تلاش دارند انتخابات را به چالش بکشانند.

معاون اول رییس جمهور از مردم خواست که در دور دوم انتخابات به‌گونه‌ی گسترده اشتراک کنند و به گفته‌ی او، برای آوردن صلح و ثبات دایمی در کشور، این یک فرصت طلایی است. قانونی تأکید کرد: «اگر خواهان تغییر در سرنوشت ملت‌، نابود کردن تروریز‌م، دفاع از آرمان شهدا، وحدت ملی و آینده‌ی بهتر از امروزیم، باید همه‌ی ما در انتخابات به صورت گسترده و وسیع اشتراک کنیم».

معاون رییس جمهور اما گفت که هیچ دسیسه و شایعه‌ای جلو اشتراک مردم در انتخابات را گرفته نمی‌تواند و مردم به گونه‌ی گسترده در انتخابات اشتراک خواهند کرد. او هم‌چنان از مردم خواست که بدون هراس به‌پای صندوق‌های رای بروند و به نامزد مورد نظرشان رای دهند.

قانونی این ظهارات را به روز جمعه، 9 جوزا، در مراسم سالروز ترور رسول محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان در کابل بیان کرد. در این نشست داکتر عبدالله عبدالله و شماری از چهرهای جهادی و سیاسی نیز حضور داشتند. قانونی در مراسم یاد شده خطاب به کمیسیون انتخابات گفت، از اشتباهات انتخابات گذشته تجربه و درس بگیرد و زمینه‌ی یک انتخابات شفاف را در کشور فراهم کند.

قرار است تا دو هفته‌ی دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. عبدالله عبدالله، نامزد پیش‌تاز انتخابات دور نخست که در این مراسم حضور داشت، از مردم خواست تا در انتخابات به صورت گسترده اشتراک کنند. او خطاب به مردم گفت: «به کسی رای بدهید که درد ملت را دوا کند و نظامی را به وجود آورد که همه‌ی مردم در آن شریک باشند».

«کشتار به یک فرهنگ تبدیل شده است»

یونس قانونی، معاون اول ریاست جمهوری در مراسم سال‌روز ترور رسول محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان گفت، کشتار غیر‌نظامیان در کشور به یک فرهنگ تبدیل شده است. به گفته‌ی او، روزانه شماری از شهروندان در مناطق مختلف کشور به بهانه‌ی‌های گوناگون کشته و زخمی می‌شوند.

قانونی هم‌چنان افزود که همه‌‌روزه خبر از دست دادن شهروندان بی‌گناه از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد و گفته‌ی او، این بسیار درد و رنج‌آور است. معاون اول ریاست جمهوری تأکید کرد که نهادهای دولتی در جلوگیری از قتل‌های زنجیره‌ای ‌در 13 سال گذشته ناتوان بوده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *