وزیر صحت عامه: هر ‌دو ساعت، یک مادر افغان هنگام ولادت جانش را از دست می‌دهد

اطلاعات روز: ثریا دلیل، وزیر‌ صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که میزان مرگ‌و‌میر مادران در دو سال اخیر در کشور به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. او به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، در 12 سال گذشته در هر 27 دقیقه یک مادر هنگام ولادت جانش را از دست می‌داد و فعلاً، در هر دو ساعت، یک مادر هنگام ولادت تلف می‌شود.

انجام ولادت‌ها توسط قابله‌های مسلکی، اهدای خون هنگام ولادت برای مریضان حامله و افزایش استخدام قابله‌ها در کابل و ولایت‌های کشور از جمله مواردی بودند که وزیر صحت عامه آن را دلیل کاهش مرگ‌و‌میر مادران در کشور عنوان کرد. او اما می‌گوید، با وجود پیش‌رفت‌های یاد شده، وزارت صحت‌ عامه هنوز با مشکلاتی مواجه است.

بانو‌ دلیل افزود که ناامنی و کمبود بودجه از مشکلات عمده‌ی وزارت صحت‌ عامه‌ی کشور اند. در همین حال، شماری از باشندگان کشور از وزارت صحت‌ عامه انتقاد کرده و می‌‌گویند که در دوازده سال گذشته برای جلوگیری از مرگ‌و‌میر مادران، اقدام‌های مؤثری ‌نداشته است.

به باور آنان، به دلیل کم‌کاری وزارت صحت عامه و کمبود قابله‌های مسلکی و کم‌توجهی داکتران، تعداد‌ زیادی از مریضان هنگام ولادت جان‌های‌شان را از دست می‌دهند. در حال حاضر در شماری از مناطق ولسوالی‌های دور‌دست کشور هیچ قابله‌ا‌‌ی وجود ندارد و اکثر مادران توسط خانم‌های محل ولادت داده می‌شوند.

در همین حال، شماری از شهروندان کشور تأکید دارند، برای جلوگیری از مرگ‌و‌میر مادران،‌ وزارت صحت‌عامه‌ باید مرکزهای صحی را در سطح کشور، به‌خصوص در ولسوالی‌های دوردست، افزایش دهد و نیز قابله‌های بیش‌تری را استخدام کند. آنان هم‌چنان می‌گویند، بی‌سوادی، فقر و سنت‌های قدیمی باعث افزایش مرگ زنان هنگام ولادت شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *