“سازمان ملل باید جلو تجاوز پاکستان را بگیرد”

اطلاعات روز: اعتراض‌ها در مورد ادامه‌ی حملات هوایی، موشکی و راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی کشور‌ گسترش یافتند. ده‌ها باشنده‌ی کابل به روز یک‌شنبه‌ در پیوند به حملات پاکستان مظاهره کردند و از حکومت خواستند که در برابر حملات این کشور به سازمان ملل متحد شکایت کند. وزارت خارجه نیز دیروز به پاکستان هشدار داد، اگر حملات پاکستان ادامه یابد، اقدام نظامی خواهیم کرد.

معترضان با شعارهای ضد‌پاکستانی و آتش زدن بیرق این کشور در کابل، از سازمان ملل تقاضا کردند که جلو تجاوز پاکستان را بگیرد و نیز امریکا سیاستش در قبال این کشور را واضح کند. تظاهر کنندگان ضمن محکوم کردن حملات پاکستان، گفتند که اگر این حملات ادامه یابند، آنان در کنار نیروهای امنیتی ایستاده و از خاک افغانستان دفاع خواهند کرد.

حملات هوایی، موشکی و راکتی اخیر پاکستان واکنش‌های تند‌ مردم، حکومت و اعضای شورای ملی را به دنبال داشته است. شماری از اعضای شواری ملی کشور در دو روز گذشته نیز گفتند که اگر حکومت توانایی پاسخ‌دهی به حملات پاکستان را ندارد، به مردم اطلاع دهد تا آنان از ارتش کشور حمایت و به طور دسته‌جمعی از خاک وطن دفاع کنند.

از سویی هم، مسئولان وزارت امور خارجه‌ دیروز در یک نشست خبری در کابل به پاکستان هشدار دادند، اگر حملاتش را متوقف نکند، افغانستان اقدام نظامی خواهد کرد. شکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت گفت: «حکومت در قدم نخست تلاش خواهد کرد تا مشکل یاد شده از راه سیاسی حل کند، اما اگر این راه نتیجه‌‌ای نداد، راه دیگری نیز وجود دارد؛ در نهایت به حملات پاکستان پاسخ نظامی داده خواهد شد».

مستغنی ‌راه دیپلماتیک را برای متوقف کردن حملات نظامی پاکستان ارزنده خواند و افزود، بهترین راه‌حل این مشکل، گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک و سیاسی اند، اما در صورت عدم نتیجه‌ی آن، گزینه‌های دیگری نیز روی دست اند. او گفت که در حال حاضر دولت برای متوقف کردن حملات پاکستان، راه‌های مختلف را در پیش گرفته است.

وزارت خارجه‌ی کشور می‌‌گوید که در خصوص ادامه‌ی حملات پاکستان، نگرانی دولت ضمن‌ یادداشتی به سفارت پاکستان و امریکا فرستاده شده است. سخن‌گوی این وزارت گفت، در یکی از این یاداشت‌ها از پاکستان تقاضا شده تا هرچه زودتر حملاتش بر مناطق سرحدی را متوقف کند و در غیر آن، عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

او هم‌چنان افزود که حکومت از امریکا خواسته است تا موقف خود در مورد حملات هوایی، موشکی و راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی کشور را به‌زودی روشن کند. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه، در پیوند به همین قضیه، چند‌روز پیش سفیر پاکستان در کابل نیز از سوی این وزارت احضار شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *