نامزدان از اظهارات تعصب‌برانگیز خودداری کنند

اطلاعات روز: مسئولان کميسيون رسانه‌هاى کمیسیون انتخابات از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواستند که در مبارزات انتخاباتی از اظهارات تعصب‌برانگیز خودداری کنند. به باور آنان، دامن زدن مسايل قومى و استعمال کلمات تعصب‌برانگيز نامزدان و اعضای ستادهای انتخاباتی‌شان، دور دوم انتخابات را با خطر مواجه خواهد کرد.

این در حالی است که در چند‌روز اخیر دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری و شماری از اعضای ستادهای انتخاباتی آنان، در نشست‌ها و گردهم‌آیی‌ها علیه یک‌دگر از کلمات نادرست استفاده می‌کنند. دو روز پیش کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخابانی نیز در پیوند به این موضوع، از نامزدان خواست که فضای انتخابات را زهرآگین نکنند.

حشمت رادفر، معاون کميسيون رسانه‌هاى انتخابات به روز چهارشنبه، 14 جوزا در یک نشست خبری در کابل گفت که شيوه‌ی مبارزات انتخاباتى نامزدان برای کسب آرای مردم تفاوت کرده است. به گفته‌ی او، در مبارزات انتخاباتی نامزدان و شماری از ستادهای انتخاباتی‌شان، به‌نحوى به مسايل قومى، سمتى و زبانى دامن زده می‌شود.

او هم‌چنان افزود که بعضی از مسایل یاد شده کليپ‌هاى تصويرى ساخته شده و به عنوان اعلانات تجارتى از طریق برخی رسانه‌ها نشر شده که این قابل نگرانی است. معاون کميسيون رسانه‌هاى انتخابات تأکید کرد که ادامه‌ی این روند، مشروعیت انتخابات را زیر سوال خواهد برد و نیز برای انتخابات پیش‌رو خطرناک است.

او هم‌چنان با انتقاد از شماری از رسانه‌های کشور گفت که مطابق قانون اساسی، پوشش مبارزات انتخاباتی، حق رسانه‌های همگانی است، اما آنان حق ندارند برنامه‌ها، بحث‌های انتخاباتی، نظريات و مبارزات انتخاباتی نفاق‌برانگيز را نشر کنند. به گفته‌ی رادفر، در دور دوم انتخابات، تعدادی از رسانه‌ها مطابق قوانين انتخاباتى عمل کرده و پوشش متوازن داشته‌اند، اما برخی رسانه‌های دیگر توازن را رعايت نکرده‌اند.

کمیسیون رسانه‌های انتخابات هشدار داد که اگر رسانه‌های کشور در روند انتخابات قوانين انتخاباتى را در نشرات در نظر نگیرند، با برخورد جدی این کمیسیون مواجه خواهند شد. مبارزات انتخاباتی بین عبدالله عبدالله و اشرفی غنی احمدزی جریان دارد و قرار است انتخابات به تاریخ 24 ماه جاری برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *