احمدی: کابل، محور قاچاق مواد مخدر است

اطلاعات روز: باز محمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله‌ی کشور از کشف یک هزار کیلوگرام تریاک در کابل خبر داد و گفت که شهر کابل در سال جاری به محور قاچاق مواد مخدر به طرف ولایت‌های جنوب‌غرب تبدیل شده است. او از جامعه‌ی جهانی خواست که برای کاهش کشت تریاک و قاچاق مواد مخدر در کشور تلاش کنند.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله‌ به روز چهارشنبه، ١٤ جوزا در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که مأموران پولیس در یک تلاشی، روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری بیش از یک هزار کیلوگرام تریاک را از دروازه‌ی ورودی شرقى پلچرخی کابل کشف کرده‌اند.

او افزود که این مقدار تریاک به شکل ماهرانه در یک‌ موتر نوع تیلر جابه‌جا شده بود و قاچاق‌بران تلاش داشتند، آن را به ولایت‌های جنوب‌‌غربی کشور انتقال دهند. احمدی تأکید کرد که در پیوند به این قضیه، راننده‌ی موتر تیلر گرفتار و وزارت امور داخله تحقیقات را در زمینه آغاز کرده است.

افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی مواد مخدر در سطح جهان معرفی شده است. نهادهای بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر همواره اعلام کرده‌اند که برای از بین بردن مواد مخدر در افغانستان تلاش کرده، اما با وجود تلاش‌های 13 ساله، تولید و کشت کوکنار در کشور هنوز کاهش نیافته است.

در همین حال، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که مأموران پولیس در دو ماه اخیر حدود پنج تُن مواد مخدر مختلف‌النوع را از کابل کشف و ضبط کرده‌اند. او هم‌چنان تأکید کرد که تلاش‌های پولیس مبارزه با مواد مخدر برای گرفتاری و کشف مواد مخدر جریان دارد.

برخی از آگاهان باور دارند که کوکنار در افغانستان به درخواست برخی کشورهای خارجی کشت می‌شود. احمدی می‌گوید که تولید مواد مخدر، یک چالش عمده برای افغانستان، منطقه و جهان به شمار می‌رود، بنابراین، کشورهای یاد شده برای مبارزه با آن اقدام‌های جدی را روی دست گیرند.

او تأکید کرد که کمک‌های جامعه‌ی جهانی بعد از انتقال مسئولیت امنیتی به نیروهای امنیتی، برای مبارزه با مواد مخدر کاهش یافته و این مسئله باعث تشویش دولت افغانستان شده است. احمدی از جامعه‌ی جهانی خواست که پولیس مبارزه با مواد مخدر را برای مبارزه با این پدیده تجهیز کند.

گفته می‌شود که کشت کوکنار در سال جاری در شماری از ولایت‌های کشور افزایش یافته است. معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید که افغانستان در حال حاضر در آستانه‌ی انتخابات قرار دارد و تمام نیروهای امنیتی کشور مصروف تأمین امنیت مرکزهای رای‌دهی انتخاباتی‌ اند.

او تأکید کرد که روی همین دلیل، احتمال دارد در سال جاری سطح کشت کوکنار در کشور افزایش یابد. احمدی می‌گوید که در حال حاضر در شماری از ولایت‌های ناامن کشور کوکنار کشت می‌شود. او از حکومت آينده خواست که مبارزه با مواد مخدر را در اولویت کارى خود قرار داده و در قسمت ریشه‌کن کردن این پدیده، گام‌های جدی را بردار‌د.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *