حضور سربازان امریکایی در «عملیات‌ ضد‌تروریزم» در افغانستان، ادامه می‌یابد

مقام‌های ارتش امریکا گفته‌اند که از نزدیک به ده هزار نیروی این کشور که قرار است پس از پایان سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند، ۱۸۰۰ تن در عملیات ضد‌تروریسم شرکت خواهند کرد. این نخستین بار است که جزئیاتی از برنامه‌ی ایالات متحده امریکا برای ادامه‌ی حضور در افغانستان پس از ۲۰۱۴ منتشر می‌شود.

با این حال، ارتش امریکا گفته ‌است که این تصمیم هنوز نهایی نشده و کشورهای دیگر نیز اگر تمایلی داشته باشند، می‌توانند نیرو در اختیار عملیات ضد‌تروریسم قرار بدهند. جنرال جوزف دانفورد، فرمانده کل نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان در حاشیه‌ی نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، به خبرنگاران گفت که به اعتقاد او، مانعی برای مشارکت دیگر کشور‌ها در ترکیب نیروهایی که قرار است پس از پایان امسال در افغانستان باقی بمانند، وجود ندارد.

مقام‌های نظامی گفته‌اند که بر‌اساس برآوردهای انجام شده، ۱۲۰۰۰ نیرو برای همکاری با نیروهای امنیتی افغان و آموزش آن‌ها بعد از سال ۲۰۱۴ مورد نیاز خواهد بود. آقای دانفورد گفت: «در حال حاضر من اصلا نگران آماده ساختن ۱۲۰۰۰ نیرو نیستم».

پیش از این باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا اعلام کرده ‌بود که پس از پایان مأموریت عملیاتی نظامیان امریکایی در افغانستان در پایان سال جاری میلادی، ۹۸۰۰ سرباز آنان در این کشور باقی خواهند ماند. این تعداد نیز به‌تدریج کاهش یافته و پس از سال ۲۰۱۶ میلادی تنها یک هزار سرباز امریکایی در افغانستان خواهند ماند که وظیفه‌ی تأمین امنیت مکان‌های دیپلماتیک امریکا در ‌کشور را برعهده خواهند داشت.

حال جنرال دانفورد می‌گوید، ایالات متحده‌ی امریکا حاضر شده ۸۰۰۰ نیرو از ۱۲۰۰۰ نیروی باقی مانده پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان را فراهم کند. کشورهای آلمان، ایتالیا و ترکیه نیز وعده داده‌اند تا نیروهای خود را برای تأمین امنیت بخش‌هایی از افغانستان اعزام کنند. بر‌این اساس، نظامیان امریکایی در شرق و جنوب کشور مستقر خواهند شد، نیروهای ایتالیایی در بخش بزرگی از غرب، سربازان آلمان در شمال و نیروهای ترکیه در شهر کابل.

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو که این هفته در بروکسل، پایتخت بلجیم گرد‌هم آمده‌اند، روی این مسئله بحث می‌کنند که کدام کشورها در سال ۲۰۱۵ میلادی و بعد از آن، در افغانستان نیرو خواهند داشت. به گفته‌ی جنرال دانفورد، کشورهای عضو ناتو در نشست این هفته‌ی خود متعهد شده‌اند تا برای «چندین سال» کمک‌های مالی نیز در اختیار ارتش افغانستان قرار دهند.

ارتش افغانستان در حال حاضر ۳۵۲ هزار نیرو دارد و به گفته‌ی کارشناسان نظامی، در بخش‌های متعددی مانند ایجاد نیروی هوایی، برنامه‌ریزی و تدارکات، تأمین بودجه و خرید ابزار و مهمات مورد نیاز، وابسته به کمک‌های خارجی خواهد بود. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *