راسموسن: به هم‌کاری‌های درازمدت با افغانستان متعهدیم

اطلاعات روز: اندرس فوک راسموسن، سر‌منشی ناتو در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل تأکید کرده است که ناتو به کمک‌ و هم‌کاری‌های درازمدت با افغانستان متعهد است. او می‌گوید که مأموریت جنگی ناتو در پایان سال جاری در افغانستان پایان خواهد یافت، اما مأموریت جدیدش آغاز می‌شود.

به گفته‌ی راسموسن، مأموریت جديد ناتو در افغانستان شامل آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی این کشور خواهد بود. او هم‌چنان افزوده است که برنامه‌ی اخیر امریکا در خصوص حضور نیروهای امریکا پس از سال 2014 در افغانستان، به مأموریت جدید ناتو در این کشور کمک خواهد کرد.

باراک اوباما پیش‌تر برنامه‌ی خود در خصوص حضور نیروهای امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان را اعلام کرد. براساس این برنامه، پس از پایان سال 2014، در حدود 9800 سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند و این رقم تا پایان سال 2015 به نصف می‌رسد. براساس این برنامه، در پایان سال 2016 حضور امریکا در افغانستان تنها به یک سفارت تقلیل می‌یابد.

در همین‌ حال، اندرس فوک راسموسن‌ در نشست بروکسل می‌گوید که روند تسلیم‌دهی مسئولیت‌های امنیتی به طور کامل به نیروهای افغان‌ نزدیک است و با پایان سال روان میلادی، مأموریت جنگی آیساف در افغانستان پایان خواهد یافت. او اما تأکید کرده است که متحدان آن‌ها در افغانستان به کمک و هم‌کاری درازمدت متعهدند.

او این اظهارات را به روز چهار‌شنبه، 14 جوزا‌ در دومین روز نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل بیان کرده است. نشست یاد شده به روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری آغاز شد و محور گفت‌وگوی روز دوم آن، افغانستان بوده است. بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی کشور نیز در این نشست اشتراک کرده است.

هم‌چنان در این نشست جنرال جوز‌ف دانفورد، فرمانده عمومی آیساف در افغانستان، نماینده‌ی ملکی ناتو و نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد اشتراک کرده‌اند. مقام‌های ناتو در نشست بروکسل روی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور هم گفت‌وگو کرده‌اند.

اندرس فوک راسموسن، سرمنشی ناتو گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان برای برگزاری دور دوم انتخابات آمادگی خوبی را روی دست گرفته‌اند.  او هم‌چنان افزوده که اشتراک میلیون‌ها افغان در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، جواب رد به طالبان بود و امیدوار است که نیروهای امنیتی افغان، امنیت دور دوم انتخابات را نیز خوب تأمین کنند. سر‌منشی ناتو تأکید کرده است که زمان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سیاسی در افغانستان نزدیک شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *