اعلام آمادگی ارتش‌ علیه حملات موشکی پاکستان

اطلاعات روز: وزارت دفاع ملی کشور اعلام کرد که ارتش برای مقابله با حملات هوایی، موشکی و راکتی پاکستان در نواحی مرزی در حالت آماده‌باش قرار دار‌د. اخیراً هشدار و واکنش حکومت، اعضای شورای ملی و مردم در برابر حملات پاکستان بر مناطق شرقی کشور، افزایش یافته است.

ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع کشور به روز شنبه، 17 ثور در کابل گفت، رییس جمهور کرزی پس از ادامه‌ی حملات پاکستان به وزارت دفاع دستور داده که قطعات ارتش را در نواحی مرزی در حالت آماده‌باش قرار دهد. او اما افزود، فعلاً تلاش‌ها برای حل این مشکل از راه دیپلماتیک جریان دارند، ولی اگر این تلاش‌ها نتیجه ندادند، گزینه‌‌ی نظامی در نظر است.

عظیمی ضمن اشاره به این‌که ارتش در حال حاضر در نواحی مرزی در حالت آماده‌باش قرار دارد، گفت، نیروهای امنیتی در مناطق مرزی پاکستان آماده‌اند تا حملات موشکی خود را بر مرزبانان پاکستانی انجام دهند. رادیو آزادی به نقل از ظاهر عظیمی گزارش داده است، این آمادگی براساس فرمان رییس جمهور کرزی گرفته شده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه‌ی کشور نیز به روز جمعه، 16 جوزا‌ برای نخستین بار در برابر حملات پاکستان واکنش جدی نشان داد و هشدار داد، حوصله‌مندی مردم افغانستان به انتها رسیده و دیگر تحمل حملات پاکستان را ندارند. براساس معلومات این وزارت، دو هواپیمای جت پاکستانی به روز پنج‌شنبه، 15 جوزا‌‌ حریم هوایی را نقض کرده و داخل خاک افغانستان شده‌اند.

با این حال، جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع کشور می‌گوید که با وجود کوشش‌ها از راه دیپلماتیک، دولت پاکستان هنوز حملات خود بر مناطق شرقی کشور را متوقف نکرده است. او افزود که حامد کرزی عواقب این موضوع را متوجه است و تلاش دارد تا این مسئله از راه‌های دیپلماتیک حل شود.

شلیک به هواپیما‌های پاکستان

شماری از اعضای شورای ملی و کارشناسان مسایل نظامی کشور تأکید دارند که حکومت در برابر حملات پاکستان سکوت کرده و گام‌‌های عملی ‌بر‌نداشته است. اما جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع در این مورد چنین می‌گوید: «ارتش در چند‌مورد علیه حملات پاکستان اقدام کرده است».

او افزود که چندی پیش چرخ‌بال‌های نظامی پاکستان داخل خاک افغانستان شدند؛ نیروهای مدافع هوایی کشور بر آن‌ها شلیک کردند و چرخ‌بال‌های این کشور فرار کرده‌اند. او ضمن اشاره به این‌که ارتش در برابر حملات پاکستان در چند‌مورد اقدام داشته، تأکید کرد، اگر اقدام بعدی دولت عملی شود، از لحاظ نظامی گسترده خواهد بود.

مردم و دولت بارها به گونه‌های مختلف، از جمله راه‌اندازی تظاهرات از پاکستان خواسته‌اند که حملاتش را متوقف کند، اما روند راکت‌پرانی این کشور هنوز بر مناطق کشور ادامه دارد. پاکستان ادعا دارد که عملیات نظامی علیه شورشیان پاکستانی را در خاک خود انجام می‌هد و راکت‌ها سهواً بر مناطق افغانستان اصابت می‌‌کنند.

اما وزارت دفاع ملی کشور این استدلال پاکستان را قانع کننده نخوانده و می‌گوید، هر کشوری به هر بهانه‌ای بر خاک افغانستان حمله کند، یک تجاوز آشکار پنداشته می‌شود. بسم‌الله محمدی‌ در نشست بروکسل حملات پاکستان را تجاوز آشکار خواند و از اشتراکت کنندگان این نشست خواست که برای متوقف کردن حملات پاکستان اقدام کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *