نورستانی: در دور دوم نمی‌گذاریم کسی تقلب کند

اطلاعات روز: یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از تقلب توسط کارمندان این کمیسیون جلوگیری خواهد شد. او هم‌چنان از نیروهای امنیتی خواست که در انتخابات بی‌طرفی‌شان را حفظ و امنیت را برای رای‌دهندگان تأمین کنند.

قرار است تا 6 روز دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات به روز شنبه، 17 جوزا در کابل گفت که این کمیسیون به جای 5000 کارمند متقلب انتخابات گذشته‌ی خود، کارمندان جدیدی را استخدام کرده و آنان در حال حاضر وظیفه‌ها‌ی‌شان را اجرا می‌کنند.

او افزود: «این کارمندان دوره‌ی آموزشی چندروزه را سپری کرده و به آنان در برنامه‌ی کارآموزی به‌صورت جدی گفته شده که از هرگونه تخطی، تخلف و تقلب در انتخابات دوری کنند». نورستانی می‌گوید که اگر کسی بالای این افراد اعمال نفوذ کند و کمیسیون مستقل انتخابات از آن باخبر شود، از طریق نیروهای امنیتی جلو‌ آن را می‌گیرد.

در انتخابات 16 حمل اکثر شکایت‌های انتخاباتی علیه کارمندان کمیسیون انتخابات ثبت شده بودند. براساس این شکایت‌ها، در برخی از مرکزهای رای‌دهی، کارمندان کمیسیون انتخابات به مردم گفته بودند که برگه‌های رای‌دهی تمام شده؛ اما پس از پراکنده شدن مردم، خود کارمندان با استفاده از برگه‌های رای‌دهی، صندوق‌ها را به‌نفع نامزدان مشخص پر کرده‌اند.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که روند انتقال مواد حساس انتخاباتی از مرکزهای ولایات به ولسوالی‌ها توسط هلی‌کوپترها و ترانسپورت زمینی ادامه دارد. به گفته‌ی آنان، کمیسیون انتخابات تاکنون در انتقال مواد انتخاباتی با هیچ مانع جدی‌ای بر نخورده نکرده است.

چالش بزرگ فراراه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ناامنی عنوان شده است. در همین حال، عمر داوودزی، وزیر امور داخله‌ی کشور به روز شنبه در کابل گفت که تهدیدهای امنیتی دور دوم انتخابات، نسبت به دور نخست‌ بیش‌تر اند. اما او تأکید کرد که تعهد نیروهای امنیتی برای دفع این تهدیدها نیز وجود دارد و در زمنیه تدابیر لازم گرفته شده‌اند.

به گفته‌ی او، در دور دوم انتخابات‌‌ حوادث خرد و ریزه‌ای وجود خواهند دشت، اما دشمنان انتخابات را مختل نمی‌توانند. این در حالی است که روز گذشته بر تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله حمله‌ی خونینی صورت گرفت. در همین حال، رحمت‌الله نبیل، سرپرست ریاست امنیت ملی گفته است،‌ سرنخ‌هایی در مورد این حمله به‌دست آمده‌اند، اما او از ارائه‌ی جزئیات بیش‌تر خودداری کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *