فرماندهان آزادشده‌ی طالبان، به جنگ علیه امریکایی‌ها متعهدند

عمیق‌ترین نگرانی‌های منتقدان تصمیم رییس جمهور اوباما در زمینه‌ی آزاد ساختن پنج فرمانده طالبان از زندان گوانتانامو در کیوبا در بدل گروه‌بان ارتش، بو برگدال، ممکن است به حقیقت مبدل شود. نظر به گزارشی از شبکه‌ی خبری ان‌بی‌سی‌ که با یکی دیگر از فرماندهان طالب مصاحبه کرده است، یکی از فرماندهان آزاد شده، نورالله نوری‌ قصد دارد به افغانستان برگردد و جنگ علیه ایالات متحده را از سر گیرد. این فرمانده طالبان به ان‌بی‌سی گفته است: «نورالله نوری پس از ورود به قطر، تأکید کرد که به افغانستان خواهد رفت و علیه نیروهای امریکایی در آن‌جا خواهد جنگید».

اوباما روز شنبه هفته‌ی گذشته آزادی محمد فضل، محمد نبی، خیرالله خیرخواه، عبدالحق واثق و نورالله نوری را در بدل بو برگدال اعلان کرد. برگدال پس از ناپدید شدن از جوغه‌ی ارتش در 30 ماه جون سال 2009 در شرق افغانستان، به‌دست طالبان اسیر شد. برخی از اعضای کنگره، این معامله را نفرت‌انگیز خواندند و گفتند، آن‌ها هراس دارند که این پنج طالب به جایی برخواهند گشت که از آن‌جا در جنگ‌ علیه ایالات متحده دست‌گیر شده بودند. اعضای دیگر کنگره فکر می‌کنند که با در نظرداشت گزارش‌ها‌ مبنی بر این‌که برگدال واحدش را ترک کرده بود، این یک معامله‌ی بد بود. مارکو روبیو، سناتوری از ایالت فلوریدا‌ این مبادله را «خیلی جنجال‌برانگیز» خواند و گفت که این «معامله‌ زندگی امریکای‌ها را با خطر مواجه خواهد کرد». سایر قانون‌گذاران نیز در مورد خطر خشونت‌ها در آینده و هم‌چنین ناکامیِ اوباما در زمینه‌ی مطلع ساختن آن‌ها در مورد تبادلات برنامه‌ریزی شده، به صورت مشابهی اظهار نظر کردند.

نوری یکی از فرماندهان ارشد طالبان و والی پیشین آن‌ها در یکی از ولایت‌های شمالی افغانستان است که به سهم‌گیری در قتل عام هزاران شیعه در سال 1998 در این ولایت متهم شده است. نظر به بخشی از معامله با دولت قطر که جزئیات آن همگانی نشده است، نوری و چهار هم‌وطن او برای یک سال از سفر به خارج از این کشور منع شده‌اند.

بنا‌بر گزارش‌ها، آن‌ها تحت نظارت قرار خواهند داشت، اما آزاد اند در داخل قطر رفت و آمد داشته باشند. نظر به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، یکی از اقارب نوری گفته است: «ما فکر کردیم که دیگر آن‌ها را نمی‌بینیم؛ وقتی به‌دست امریکایی‌ها بیفتید، مشکل است زنده بمانید». «اما این یک معجزه بود که خداوند متعال به ما برگدال را داد و ما قهرمانان خود را باز‌یافتیم». او در ادامه گفت که زنان و کودکان این فرمانده تازه آزادشده نیز به قطر سفر خواهند کرد.

این شخص که از نزدیکان نورالله نوری است، گفت: «آن‌ها با ما تماس تیلفونی داشتند و بسیار هیجان‌زده بودند». وی هم‌چنین اضافه کرد که به مجرد ورود این پنج رهبر به قطر، مقام‌های دولت قطر از آن‌ها استقال کرده‌اند. آزادی فرماندهان طالب توسط افراط‌گرایان نیز جشن گرفته شد، در حالی ‌که رهایی برگدال با پاسخ‌های نامتجانس امریکایی‌ها مواجه شد.

با توجه به گزارش ان‌بی‌سی، این خویشاوند نوری گفته است: «مهم‌ترین چیز برای آن‌ها، بیانیه‌ای بود که از طرف ملا محمد عمر صادر شد و آزادی آن‌ها را تبریک گفت». «خیرخواه به من گفت که دیگران نیز مانند او وقتی از بیانیه‌ی ملا عمر اطلاع یافتند، سال‌ها زندان و رنج‌های‌شان را فراموش کردند». ملا محمد عمر در بیانیه‌یِ نادری، این تبادله را «یک پیروزی بزرگ خواند».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *