دو دل‌داده‌ی فراریِ بامیان بازداشت شدند

اطلاعات روز: پولیس کابل زکیه و محمد علی، دو عاشق بامیانی را که از چند‌ماه به این‌سو فراری بودند، بازداشت کرده‌ است. زکیه در حال حاضر در یکی از خانه‌های امن کابل است و محمد علی در بازداشت‌گاه به‌سر می‌برد. این دو نفر از کودکی عاشق یک‌دیگر شده و چند‌ماه پیش که تصمیم ازدواج را گرفتند، اعضای خانواده‌ی زکیه مخالفت نشان دادند.

پس از آن این دو دل‌داده فراری شدند و به مناطق دور‌دست بامیان رفتند. اما پس از گذشته چند‌ماه، به روز جمعه، 16 جوزا‌ از سوی پولیس کابل بازداشت شدند. خانم جمیله بیاض، رییس حوزه‌ی اول پولیس کابل می‌‌گوید که چند‌روز پیش برادر زکیه، محمد علی را به پولیس کابل تحویل داده است.

به گفته‌ی او، اعضای خانواده‌ی زکیه ادعا دارند که زکیه نامزد بود و محمدعلی او را ربوده است. خانم بیاض اما گفته است که نظر به شواهد، این دو نفر یک‌دیگر را دوست داشته و در محضر ملا و در مسجد با هم عروسی کرده‌اند. ملا امام مسجد نیز به پدر دختر گفته است که در مراسم عروسی این دو ‌نفر حضور داشته است.

از سویی هم، زکیه به پولیس حوزه‌ی اول کابل می‌گوید که ۱۸ ساله است و با خواست خود با پسر مورد علاقه‌اش ازدواج کرده است. این دختر افزوده که اگر اعضای خانواده‌اش او را بکشند، از پدرش می‌خواهد که جنازه‌اش را به این این پسر تحویل دهد. هم‌چنان رییس ‌حوزه‌ی اول پولیس کابل به رسانه‌های خارجی گفته است که زکیه در حضور پولیس و پدرش، محمد علی را شوهرش خوانده و از اعضای خانواده‌ی خود خواسته که به او کاری نداشته باشند.

محمد علی ۲۱ ساله و ذکیه ۱۸ ساله دو دل‌باخته از دو ملیت هزاره و تاجیک از باشندگان ولایت بامیان‌ اند. این دو دل‌داده ماه‌ها پیش به دلیل مخالفت‌های خانوادگی بر سر ازدواج‌شان، فراری شدند. محمد علی و زکیه به دلیل مخالفت خانوادگی ماه‌ها را دور از خانه و حتا در دامنه‌ی کوه‌های بابا و هندوکش سپری کردند.

پس از آن داستان این دو دل‌داده از افغانستان فراتر رفت و حتا در امریکا لقب رومیو و ژولیت بامیانی را به خود اختصاص دادند. رومیو و ژولیت دو شخصیت اصلی یک نمایش‌نامه‌ی ویلیام شکسپیر، نویسنده‌ی معروف جهان است. رومیو و ژولیت در نمایش‌نامه‌ی شکسپیر هم‌دیگر را دوست دارند، اما با مخالفت شدید خانواده‌های‌شان مواجه می‌شوند. رومیو و ژولیت نخستین نمایش‌نامه‌ی تراژیک شکسپیر در جهان محسوب می‌شود.

در همین حال، جمیله بیاض، رییس پولیس حوزه‌ی اول کابل می‌گوید که به پدر دختر پیش‌نهاد کرده تا ازدواج زکیه و محمد علی را قبول کند، چون این دو نفر هم‌دیگر را دوست دارند، اما پدر دختر مسئله‌ی غیرت را مطرح کرده است. از سویی هم، بازداشت این دو دل‌داده واکنش شماری از کاربران فیس‌بوک را به‌دبنال داشت. کاربران فیس‌بوک با نو‌شتن پیام‌ها از شورای ملی و دولت خواستند که از این دو دل‌داده‌ی بامیانی حمایت کنند، اما بعید است که این خواست‌ها در کشور برآورده شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *