«برای توقف حملات پاکستان راه‌های دیگری در پیش داریم»

اطلاعات روز: مقام‌های دولتی اعلام کردند که برای توقف حملات هوایی، موشکی و راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی کشور، چند‌راه را در پیش گرفته‌اند. آنان می‌گویند که دولت ‌در قدم نخست تلاش خواهد کرد تا موضوع حملات پاکستان از راه دیپلماتیک حل کند و در صورت ناکام شدن آن، راه‌های دیگری را در نظر دارد.

اخیراً دولت پاکستان در آستانه‌ی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای خارجی از کشور، حملات خود بر مناطق سرحدی کشور را افزایش داده است. این کشور با وجود هشدارها و اعتراض‌های مردم افغانستان مبنی بر توقف این حملات‌، هنوز روند موشک‌ و راکت‌پراکنی را بر مناطق سرحدی متوقف نکرده است.

مقام‌های وزارت امور خارجه‌ به روز دوشنبه، 19 جوزا‌ در یک نشست خبری در کابل یک‌بار دیگر از پاکستان خواست که هرچه زودتر حملات خود بر مناطق سرحدی کشور را متوقف کند. احمد شکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت گفت که تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای توقف حملات پاکستان جریان دارند.

مستغنی هشدار داد که اگر تلاش‌های یاد شده به ناکامی مواجه شوند، دولت چند‌راه دیگر را در نظر دارد. به گفته‌ی او، مطرح کردن این مشکل به سطح بین‌المللی، گرفتن تصمیم دیگری چون اقتصادی، سیاسی و در نهایت نظامی از اقدم‌های بعدی دولت خواهند بود. مستغنی هم‌چنان افزود که وزارت خارجه مسئله‌ی تداوم حملات پاکستان را با معاون سفیر امریکا در کابل در میان گذاشته و او وعده داده که این موضوع را با مقام‌های کشورش در میان خواهد گذاشت.

براساس معلومات مقام‌های محلی کنر، نظامیان پاکستان از چندی به این‌سو در حدود 1000 راکت را بر برخی مناطق این ولایت پرتاپ کرده و بر اثر آن، چندین فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند. آنان هم‌چنان می‌‌گویند که در حملات راکتی اخیر ملیشه‌های پاکستانی، صدها باشنده‌ی مناطق سرحدی کشور آواره شده‌اند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل نظامی و اعضای شورای ملی کشور از حکومت به‌شدت انتقاد کرده و می‌‌گویند که در قسمت توقف حملات هوایی، موشکی و راکتی پاکستان گام‌های مؤثری بر‌نداشته است. نورالحق علومی، از آگاهان نظامی در کشور تأکید دارد، سهل‌انگاری حکومت سبب ادامه‌ی حملات پاکستان بر برخی مناطق کشور شده است.

او از دولت خواسته است که سهل‌انگاری را کنار گذاشته و در برابر حملات پاکستان اقدام‌های لازم را روی دست گیر‌د. اما مقام‌های وزارت دفاع ملی کشور تأکید دارند که این وزارت اقدم‌های لازم را در برابر حملات پاکستان روی دست گرفته و ارتش در حال حاضر برای مقابله در حالت آماده‌باش قرار دارد.

جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به روز دوشنبه، 19 جوزا در کابل گفت،‌ با وجود مشکلات نیروهای امنیتی کشور در قسمت تجهیز، آنان آماده‌ی دفاع از تمام اراضی کشور‌ند. او تأکید کرد که در صورت‌ تداوم حملات پاکستان، نیروهای امنیتی آماده‌اند تا بر مرزبانان پاکستان موشک شلیک کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *