دیمپسی: امریکا نیروهایش را بدون امضای پیمان در افغانستان باقی می‌گذارد

اطلاعات روز: مارتین دیمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا می‌گوید، کشورش برای ادامه‌ی حضور نیروهایش در افغانستان برنامه‌ی جدید را روی دست دارد. او گفته، اگر بحران انتخاباتی در افغانستان ادامه یابد و نیز پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود، امریکا طبق یک برنامه‌ی‌ تازه، نیروهایش را پس از سال 2014 در افغانستان نگه می‌دارد.

اما او تأکید کرده، در صورتی که امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن بر خلاف توقع امریکا تمدید شود، براساس یک میکانیزم مشخص، آن‌ها نیروهایش را پس از سال 2014 در مدت 120 روز از افغانستان خارج می‌کند. پیش‌تر اوباما گفته بود، اگر پیمان امنیتی میان کابل واشنگتن امضا نشود، تمام نیروهای خارجی در پایان سال 2014 از افغانستان خارج می‌شوند.

حامد کرزی پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد، اما هر نامزد گفته‌اند، در صورتی پیروزی در انتخابات، این پیمان را امضا می‌کنند. این درحالی است که روند تفتیش و ابطال آرا با مشکلات همراه است و هنوز جنجال‌های انتخاباتی ادامه دارد. هرچند کرزی پیش‌تر گفته بود، مراسم تحلیف رییس جمهور جدید باید به تاریخ 11 سنبله برگزار شود، اما با وجود اختلاف‌ در تشکیل حکومت وحدت ملی و روند ابطال آرا، نگرانی وجود دارد که بازهم مراسم تحلیف به تأخیر روبرو شود.

با این حال رییس ستاد مشترک ارتش امریکا می‌گوید، در مورد روند انتقال قدرت در افغانستان نگران است. او افزود، برای تشکیل حکومت آینده‌ی افغانستان باید یک راه حل روشن جست‌جو شود، تا نامزد بازنده نیز در این حکومت سهم ارزنده داشته باشد.

 مقام‌های امریکا تأکید دارند، نامزدان قبل از نشست سران ناتو در ویلز روی تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کنند.

قرار است نشست ویلز به تاریخ چهار و پنج ماه سپتامبر در بریتانیا برگزار شود و در این نشست،سران ناتو در این نشست روى ادامه‌ی کمک‌هاى جامعه جهانى به افغانستان باهم بحث می‌کنند. سران ناتو روى ادامه‌ی کمک‌هاى جامعه جهانى به افغانستان باهم بحث می‌کنند. با این وجود، هنوز مشخص نیست چه کسی از افغانستان در نشست ناتو شرکت می‌کند.

موضوعی که با عث نگرانی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز  شده است. او می‌گوید، تا هنوز «روشن نیست کدام نامزد قادر می‌شود در نشست ناتو شرکت کند». دمپسی این اظهارات را ظهر روز دوشنبه هفته‌ی روان در کابل بیان کرد. او برای حضور در مراسم تبدیلی فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان وارد کابل شد. قرار است در روزهای آینده جنرال جان کمیپل در مراسمی جانیشن جنرال جوزیف دانفورد، فرمانده کل نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *