Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
Photo: Solarfoods

یک کارخانه در فنلند تولید غذا از «هوا» و «انرژی خورشیدی» را آغاز کرد

یک کارخانه در فنلند، تولید غذا با استفاده از «هوا» و «انرژی خورشیدی» را آغاز کرده است.

به گزارش گاردین، کارخانه‌ی «سولر فودز» در شهر «وانتا» در نزدیکی هلسینکی، پایتخت فنلند تولید اولین پروتئین خورشیدی موسوم به «سولین» را آغاز کرده است.

در گزارش این رسانه آمده است که این کارخانه با این روش می‌تواند سالانه ۱۶۰ تُن غذا تولید کند.

«سولر فودز» پس از سال‌ها آزمایش موفق به تولید این پروتئین شده است.

این شرکت امیدوار است که پروتئین‌‌های تولیدی خود را جایگزین گوشت، پنیر و میلک‌شیک کند و از آن به‌عنوان ماده‌ی جایگزین تخم مرغ در تولید ماکارانی، پاستا و سس مایونز استفاده کند.

در حال حاضر تقریبا تمام مواد غذایی که انسان استفاده می‌کند، در نهایت از گیاهان بدست می‌آید و از انرژی خورشید برای فتوسنتز استفاده می‌کنند. این فرآیند دی‌اکسید کربن و آب را به مولکول‌هایی که گیاه برای رشد نیاز دارد تبدیل می‌کند.

«سولر فودز» در عوض از همان انرژی تجدیدپذیر خورشید برای تجزیه‌ی آب استفاده می‌کند، سپس هیدروژن و اکسیژن را به علاوه‌ی دی‌اکسید کربن گرفته‌شده از هوای خروجی سیستم تهویه‌ی دفتر شرکت، وارد لوله‌های حاوی میکروب‌ها می‌کند. در مرحله‌ی بعد میکروب‌ها پاستوریزه شده و بعد از آن در سانتریفیوژ در جریان هوای گرم خشک می‌شوند. در نهایت پودر زردرنگی بدست می‌آید که می‌توان از آن در تولید غذا استفاده کرد.

این کارخانه پیش از این تأییدیه‌ی تأسیس کارخانه‌ای در سنگاپور را برای تولید این غذا بدست آورده و در پی آن است که محصولات خود را در پاییز امسال در امریکا معرفی کند و پس از آن تا پایان سال ۲۰۲۵ وارد اتحادیه‌ اروپا شود.