Maryam_Monsef-canada-election

مریم منصف؛ اولین کانادایی افغانی تبار به پارلمان کانادا راه یافت

اطلاعات روز: پس از آن‌که حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا توانست 178 کرسی از مجموع 338 کرسی را از آن خود کند، نخست وزیر حزب محافظه کار کانادا، استیون هارپر، مسئولیت شکست حزبش را به عهده گرفته و از سمت رهبری این حزب استعفا داد.

حزب لیبرال در حالی پیروز می‌شود که دو کاندید ایرانی‌تبار به نام‌های مجید جوهری و علی احساسی و یک کاندید افغانی‌تبار به نام مریم منصف، نیز در جمع برندگان این حزب می‌باشند. برای اولین‌بار است که نمایندگانی ایرانی‌تبار و افغانی‌تبار به مجلس عوام کانادا راه یافته‌اند.
به نقل از رادیو زمانه، رای دهندگان کانادایی روز دوشنبه، 19 اکتوبر/27 میزان، به پای صندوق‌های رای رفته و با انتخاب نمایندگان شان در مجلس عوام کانادا، به قدرت ده ساله‌ی استیون هارپر، نخست وزیر این کشور، پایان دادند.
رقبای جدی این انتخابات حزب محافظه‌کار به رهبری نخست وزیر هارپر و حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو بودند که حزب لیبرال با شعار «تغییر واقعی» و «پایان دادن یک دهه حکومت هارپر» وارد کارزار انتخابات شدند.
این درحالی است که حزب هارپر از آغاز کارزار انتخاباتی در پی تخریب دیگر کاندیداها به ویژه رهبر حزب لیبرال بود. هم‌چنان این حزب سیاست‌های ضد مهاجران و تغییر قوانین مهاجرت و شهروندی را در پیش گرفته بود که سرانجام باعث شد رای مهاجران را از دست بدهد.
مریم منصف، از برندگان این انتخابات پارلمانی کانادا، زمانی که همراه مادر و خواهرش در زمان طالبان از افغانستان به کانادا رفت، 11 ساله بود. مریم منصف فعال حقوق زن در کانادا است و پیش از این در سمت‌های دولتی در شهر پیتربروک، در ایالت انتاریو، کار کرده و در انتخابات شورای شهر نیز نقش داشته است. او در این انتخابات با حزب لیبرال همراه شد و به با رای شهروندان و مهاجران مقیم کانادا به مجلس عوام کانادا راه یافت.
حسین زاهدی، یک تن از افغانی‌های مقیم در کانادا است که در صفحه فیس‌بوکش در حمایت از لیبرال‌ها نوشته است: «ساعت 9:30 شب زمان سرنوشت‌سازی برای کشور و مردم کانادا است، هم‌وطنان ما که در کانادا مقیم هستند و واجد شرایط رای‌دهی می‌باشند این فرصت چند ساعته را برای تغییر از دست ندهند. یک رای شما یک رای محسوب می‌شود و ممکن همان یک رای بتواند دست محافظه کاران را از قدرت کوتاه و کوتاه‌تر سازد. از ساعت 9 صبح تاکنون با تیم همکاران رضا کار تلاش داریم تا رای بیشتر را در صندوق‌ها علیه محافظه کاران بریزیم.»
حسین زاهدی در مورد این‌که آیا راه‌یافتن یک نماینده‌ی افغانی‌تبار تأثیری روی افغان‌های مقیم کانادا دارد یا نه، به اطلاعات روز گفت: «خانم مریم منصف اولین بانوی  افغان است که توانست از شهر پیتربروک به نمایندگی از حزب لیبرال و با اکثریت آرا از شهر یاد شده به پارلمان فدرال راه بیابد. راه‌یابی خانم منصف به پارلمان مطمئناً بر افغان‌های مقیم کانادا تأثیر مثبت خواهد گذاشت و برای خیلی‌ها انگیزه خواهد داد تا در آینده سایر هم‌وطنان ما  که توانایی دارند، جرئت کنند از طریق احزاب در سیستم حکومتداری سهم بگیرند.»

وی می‌گوید که به صراحت گفته می‌توانم ما مردم افغانستان می‌توانیم در هر کشوری که باشیم اگر نه بیشتر که برابر با سایر ملل، در امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از خود توانایی نشان دهیم و به جایگاهی که شایسته‌ی آن هستیم قرار گیریم.
فرید بهمن، یکی از دیگر افغان‌های مقیم کانادا است که در انتخابات شرکت کرده و به لیبرال‌ها رای داده است. وی به اطلاعات روز گفت: «سیاست محافظه‌کاران در رابطه به سیاست مهاجرین خوش‌آیند افغان‌های مقیم کانادا نبود. در مقابل لیبرال‌ها وعده‌های آسان شدن روند مهاجرت را می‌دادند. به این خاطر تاجایی‌که می‌دانم افغان‌های کانادایی زیادتر به لیبرال‌ها رای دادند (حداقل در حدود نزدیک به 60 نفر را می‌شناسم). از طرفی دیگر مردم کانادا خواهان تغییر سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و خارجی بودند.»
رادیو زمانه نوشته است: «رهبر حزب سیاسی‌ای که بیشترین کرسی‌های مجلس عوام را پس از انتخابات فدرال، اشغال کند، نخست‌وزیر کانادا و رهبر دولت فدرال است. رهبر حزبی که به دومین تعداد کرسی‌ها در مجلس می‌رسد رهبر رسمی اقلیت مخالف و اپوزیسیون دولت فدرال است.
دولت فدرال کانادا مسئول اموری است که کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند: نظام مالیاتی، امنیت ملی و برنامه‌های مبارزه با تروریسم، سیاست‌های مهاجرپذیری، امور شهروندی در سطح ملی، سیاست‌های پیرامون حقوق مدنی شهروندان، سیاست خارجی، سیاست‌های رابطه گیری با کشورهای خارجی، تجارت با کشورهای دیگر و…»
پس از این پیروزی، رهبر حزب لیبرال کابینه‌اش را تشکیل خواهد داد.

دیدگاه‌های شما
  1. لاالله الاالله محمدرسول الله مبارکش باشه خودمونم تلاش کنىم به هرچى میرسىیم اگر یک پارچه ومتحد باشیم مزدوران امریکارو بیرون کنیم تاازین بیشتر بیچاره نکرده مردم مظلوم وطنمان را …..الله اکبرالله اکبرالله اکبر…..

  2. افتخار میکنم به وجودت بانوی افغان اگر بیایی به کشور خودمان مشوره بدهید به این دو بی مغز افغان که ذ راس قدرت استند و دارن افغانستان را بسوی تباهی میبرند

  3. سلام امروز درافغانستان دولت مردان ما بطوری دسته جمعی دوز خائن میلی ازآب درآمد با خون هزاران فقیر فقرا بازی می کنند امیدوارم آن دسته ای افغانهای که در طول تاریخ به مهاجرت رفتن درکشورهای دیگری امروز صاحب قدرت شده است یک نگاهی کوچکی به افغانستان و به ملت افغانستان بکنند که ما هم روزی دراین آتش میسوختیم ازجمله مریم منصف السلام

    1. به امید روزی که باآگاهی ورشد علم در بین زنان الخصوص افغان شاهد رشد این مردم سخت کوش باشیم جهل بی سوادی تنها عامل عقب ماندگی بشریت است آرزویم پنجره های بی ضربدر شهرهای بی پناهگاه است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *