اطلاعات روز

بیش از ۴۰ پناه‌جو در دریای ترکیه غرق شدند

اطلاعات روز: حوالی بامداد روز جمعه، در پی غرق شدن دو قایق حامل پناه‌جویان، دست‌کم ۴۱ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند.
در میان کشته‌شدگان ۱۷ کودک دیده می‌شوند. نیروهای امدادگر هم‌چنان در پی یافتن بازماندگان هستند.
به نقل از رادیو زمانه و به‌گزارش خبرگزاری رویترز، این دو قایق بامداد روز جمعه، 2 دلو، از ترکیه به سمت یونان در حرکت بودند که غرق شدند.
یک قایق چوبی با ۴۸ سرنشین در نزدیکی جزیره کوچک فارماکونیسی در شرق اژه با یک صخره سنگی برخورد کرد و غرق شد. از این قایق ۴۱ نفر نجات یافتند و شش کودک و یک زن جان باختند.
ساعاتی بعد یک قایق بادبانی با شمار نامعلومی سرنشین غرق شد و ۲۶ پناه‌جو نجات یافته و به جزیره کالولیمنوس منتقل شدند. پیکر بی‌جان ۳۴ تن از سرنشین‌های این قایق توسط نیروهای ساحلی از آب گرفته شدند.
نیروهای امدادگر با قایق‌های خود، قایق‌های شخصی و یک بالگرد در جست‌وجوی بازماندگان این حادثه هستند. بازماندگان گفته‌اند این قایق ۷۰ سرنشین داشت و هنوز تعداد مفقودشدگان معلوم نیست.
این در حالی‌ست که روز پنج‌شنبه نیز دست‌کم ۱۲ پناه‌جو در مسیر ترکیه- یونان غرق شدند.
هزاران پناه‌جو از سوریه و عراق از ماه‌ها پیش تلاش می‌کنند تا خود را از طریق ترکیه به اروپا برسانند. به‌رغم هوای سرد زمستان هم‌چنان هر روز شمار زیادی از پناهجویان از مسیر خطرناک دریای اژه به یونان می‌روند.
بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، از آغاز سال جاری میلادی تا روز ۱۸ جنوری، ۷۷ پناه‌جو در دریای مدیترانه به سمت اروپا جان خود را از دست داده‌اند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت هم‌چنین گفته است که از آغاز سال جاری میلادی ۳۱ هزار پناه‌جو خود را به جزایر یونان رسانده‌اند. این رقم ۲۱ بار بیشتر از تعداد پناه‌جویانی است که سال گذشته در همین فاصله زمانی به یونان رسیده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *