بانک جهانی: بخش صحت افغانستان دستاوردهای قابل ملاحظه‌یی داشته است

اطلاعات روز: بانک جهانی در گزارشی گفته است که افغانستان در اکثر شاخص‌های صحی در مقایسه با سایر کشورهای جهان از سطح انکشاف یکسانی برخوردار است.
بر اساس برسی بانک جهانی، افغانستان از سال 2002 تا 2017 در بخش صحت پیشرفت چشم‌گیری کرده است. کارمندان مسلکی صحی از 14.3درصد به 58 درصد افزایش یافته و تعداد مراکز صحی نزدیک به پنج برابر شده است. و نیز کارکنان صحی اناث از 22 درصد به 87 درصد افزایش یافته است.
داکتر تیمودی ایوان، مدیر ارشد بخش صحت، تغذی و نفوس بانک جهانی دستاوردهای بخش صحت در افغانستان را قابل توجه می‌داند و می‌گوید: «سکتور صحت در افغانستان پیشرفت قابل ملاحظه‌یی کرده است. پیشرفت افغانستان در این عرصه برای کشورهای که در شرایط جنگی به سر می‌برند مدل و نمونه‌یی خوبیست»
برسی‌های بانک جهانی همچنان نشان می‌دهد که استخدام مؤسسات خصوصی برای ارایه‌ی خدمات صحی در افغانستان سبب شده است که مناطق بیشتری تحت پوشش خدمات صحی قرار بگیرد. این خدمات حتا شامل ولایت‌های با تهدیدات بلند امنیتی نیز می‌شود.
در بررسی بانک جهانی یک سلسله چالش‌ها نیز آشکار شده است. بررسی نشان می‌دهد که میزان استفاده از شیوه‌های مصون برای کاهش و کنترل زاد و ولد در افغانستان خیلی پایین است که سبب افزایش نفوس می‌شود و در نهایت افغانستان را از رسیدن به اهداف اقتصادی باز می‌دارد. سوء تغذی و مرگ‌و‌میر مادران هنگام ولادت از دیگر مشکلاتی است که هنوز در حدودی دامن‌گیر برخی مردم افغانستان است.
داکتر ایوان اما این چالش‌ها را قابل تشویش نمی‌داند و تاکید می‌کند که با همکاری همکاران ملی و بین‌المللی این مشکلات رفع خواهد شد.
پس از سقوط حاکمیت طالبان افغانستان به لحاظ عرضه‌ی خدمات صحی، پیشرفت چشم‎گیری کرده است. شفاخانه‌های دولتی، کلینک‌ها و مراکز صحی در سرتاسر کشور مدام فعالیت دارد. فرستادن قابله‌های مسلکی در روستاها جهت کاهش مرگ‌ومیر مادران از موارد دیگری است که پیشرفت در عرصه‌ی صحت را نشان می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *