ریاست‌جمهوری: عاملان کشتار افراد غیرنظامی در سرپل مجازات خواهند شد

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری می‌گوید که عاملان کشتار افراد غیر نظامی در ولایت سرپل که دست به جنایت جنگی زدند مجازات خواهند شد.
ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌یی کشتار مردم بی دفاع منطقه‌ی میرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل را محکوم کرده است.
در خبرنامه آمده است:« تروریستان جنایت‌پیشه یکبار دیگر با کشتار بی‌رحمانه افراد ملکی، زنان و اطفال در ولسوالی صیاد ولایت سرپل مردم بی گناه را به خاک و خون کشانیده و به جنایات خود افزودند، که این عمل وحشیانه آنان، نقض صریح حقوق بشری و جنایت جنگی پنداشته می شود»
بر بنیاد خبرنامه ارگ گفته است که رویداد ولسوالی صیاد سرپل بررسی می‌شود و عاملان این جنایت در هیچ نقطه‌ی افغانستان  در امان نمانده و به پنجه قانون سپرده خواهند شد.
در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز با نشر اعلامیه‌یی این رویداد را به شدت محکوم کرده و آن را جنایت جنگی خوانده است.
در اعلامیه‌ی این کمیسیون آمده است که تیرباران (کشتن) افراد ملکی یک عمل وحشیانه، شنیع، غیرانسانی و غیرقانونی بوده که در مغایریت صریح با احکام دین اسلام، قواعد حقوق بشر دوستانه بین‌المللی و قوانین ملی قرار دارد. هدف قرار دادن و کشتن بی‌رحمانه افراد ملکی از مصادیق جرایم جنگی به شمار رفته و عاملین آن باید مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند.
این کمیسیون از گروه‌های مخالف دولت خواسته است تا از هدف قرار دادن و تیرباران افراد غیرنظامی  جدا خود داری کنند و به اصول و قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی پابند بوده و بیشتر از این مرتکب جنایات جنگی نگردند.
در اعلامیه آمده است که از دولت افغانستان و به ویژه  نیروهای امنیتی کشور تقاضا می‌کنیم تا عاملین این رویداد خونین را هرچه عاجل شناسایی، مورد پیگرد عدلی قرار داده و در تامین امنیت جان شهروندان کشور از هیچ سعی وتلاش دریغ نورزیده و مصونیت شان را تضمین نمایند.
این در حالی است که مقام‌های محلی ولایت سرپل در شمال افغانستان از کشته شدن دست‌کم ۵۰ غیرنظامی به دست شورشیان طالبان در منطقه میرزا اولنگ این ولایت خبر می‌دهند.
محمد ظاهر وحدت، والی سرپل می‌گوید که طالبان با سقوط منطقه‌ی میرزااولنگ ولسوالی صیاد این ولایت دست به کشتار غیرنظامیان زده‌اند و براساس گزارش‌های اولیه، جنگجویان این گروه بین ۳۰ تا ۴۰ غیرنظامی را کشته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *