رسیدن به مرحله‌ «فلاکت»؛ تعداد نمونه‌ها برای آزمایش کرونا ده‌برابر بیش‌تر از ظرفیت وزارت صحت است

رسیدن به مرحله‌ «فلاکت»؛ تعداد نمونه‌ها برای آزمایش کرونا ده‌برابر بیش‌تر از ظرفیت وزارت صحت است

وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که ظرفیت آزمایش نمونه‌های ویروس کرونا در افغانستان محدود است و نمونه‌های اخذشده از موارد مشکوک برای آزمایش ده برابر بیشتر از ظرفیت می‌باشد.

احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه این گفته‌ها را امروز (شنبه، 17 جوزا) در یک کنفرانس خبری مشترک با سیدانور سادات، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، صبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت داخله و محمدیعقوب حیدری، والی کابل مطرح کرد.

آقای عثمانی گفت که در لابراتوارهای وزارت صحت عامه هم‌اکنون در ظرف 24 ساعت حدود دوهزار نمونه‌ی مشکوک مورد آزمایش قرار می‌گیرد، اما تعداد نمونه‌هایی که گرفته می‌شود، ده برابر بیش‌تر از ظرفیت موجود در این لابراتوارها می‌باشد.

او همچنان تأکید کرد که ظرفیت سیستم صحی افغانستان برای تشخیص در حال کاهش است. به همین دلایل به گفته‌ی او، روند تشخیص هر مورد مشکوک پنج تا ده روز را در بر می‌گیرد.

تا کنون براساس آمار این وزارت 19 هزار و 551 مورد مثبت ویروس کرونا شناسایی شده است. از این میان 328 نفر آنان فوت کرده و یک‌هزار و 830 نفر نیز بهبود یافته‌اند. تعداد موارد فعال ویروس کرونا نیز به 17 هزار و 394 مورد در کشور می‌رسد. براساس آمار وزارت صحت، موارد تشخیص‌شده‌ی مثبت این ویروس در افغانستان در نتیجه‌ی آزمایش 45 هزار و 900 موارد مشکوک شناسایی شده است.

با این حال اما، سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که این ارقام، بازگوکننده‌ی موارد مثبت و فعال ویروس کرونا در جامعه نمی‌باشد. والی کابل نیز می‌گوید که تعداد مبتلایان این ویروس در مرکز و ولایات بالاتر از «تصور» است. او در مورد کابل گفت که تعداد مبتلایان در این ولایت ممکن به بیشتر از یک میلیون نفر برسد.

محمدیعقوب حیدری در ادامه افزود که اخیرا موارد فوتی مشکوک در کابل به‌صورت بی‌پیشینه افزایش یافته است: «ما مرگ‌های مشکوک داریم که سابق نداشتیم. ما (سابق) دفن از طرف شب در گورستان‌ها نمی‌کردیم و حالی این کار را می‌کنیم. این بسیار برای ما جای تأثر است.» او تأکید کرد که براساس آمارهای روزانه در کابل اخیرا مریضان و فوتی‌ها به‌گونه‌ی بی‌سابقه افزایش یافته است.

آقای حیدری می‌افزاید که به‌دلیل امکانات و ظرفیت محدود، از اکثریت افراد مشکوک به ویروس کرونا آزمایش گرفته نشده است.

با این حال، هر روز رقم مراجعین مبتلا به شفاخانه‌ها و مراکز قرنطین و تجریدگاه‌ها درحال افزایش است. سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که هم‌اکنون تعداد بسترها در مراکز قرنطین و تجریدگاه‌ها و شفاخانه‌ها به‌صورت «سریع» و «شدت» درحال پرشدن است.

اقدامات برای بلندبردن ظرفیت سیستم صحی

سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که به‌منظور بلندبردن ظرفیت سیستم صحی، پس از این تمامی فعالیت‌های این وزارت کرونامحور می‌شود. به این مفهوم که روند و ساختارهای موجود که در حالت عادی قابل تطبیق بود، پس از این برای مبارزه با ویروس کرونا عملی نمی‌شود.

او از روند تهیه و تدارک تجهیزات به‌عنوان نمونه یاد کرده، می‌افزاید: «ده‌ها پیشنهاد خریداری در بخش تهیه و تدارک تجهیزات، وسایل و نیازمندی‌های شفاخانه‌ها و مراکز قرنطین بین شعبات عرضه‌ی خدمات صحی و تدارکات ردوبدل می‌شود. ما تصمیم گرفتیم که تمام ساختار خود را، کرونامحور بسازیم. به این معنا که سریع و ساده باشد و به شکل عاجل بتوانیم اقدامات اساسی را به‌خاطر رفع چالش‌ها و مشکلات اتخاذ کنیم.»

همچنان براساس گفته‌های محمدجواد عثمانی، پس از این تمامی سیستم صحی برای مبارزه با ویروس کرونا ثبت و مدیریت خواهد شد. او توضیح داد که او پس از این به‌عنوان «وزیر مبارزه با ویروس کرونا» و سایر مسئولان و کارکنان این وزارت نیز به‌عنوان مسئولان و کارکنان وزارت مبارزه با این ویروس کار خواهند کرد.

آقای عثمانی می‌گوید که تعداد نمونه‌هایی که گرفته می‌شود، ده برابر بیشتر از ظرفیت موجود در این لابراتوارها می‌باشد

افزون بر آن‌ها آقای عثمانی می‌گوید که از تمامی امکانات سکتور خصوصی در بخش‌های صحی به‌خصوص مراکز تشخیص و تداوی ویروس کرونا و تجریدگاه‌ها استفاده می‌شود. او تأکید می‌کند که دولت به تنهایی قادر نیست که از تمام ابعاد «فاجعه»‌ی ویروس کرونا جلوگیری کند.

سرپرست وزارت صحت عامه همچنان می‌گوید که سکتور صحی مجبور است که از این پس برای مبارزه با ویروس کرونا از سایر دستگاه خدمات ملکی افغانستان نیز استفاده کنند. او گفت که باید از امکانات و منابع بشری همه‌ی دستگاه خدمات ملکی به‌منظور عرضه‌‌ی خدمات صحی در امر مبارزه با این ویروس استفاده شود.

وحید مجروح معین عرضه‌ی خدمات صحی این وزارت گفت که به‌منظور ارایه‌ی خدمات بهتر مرکز ملی سوق اداره‌ی ویروس کرونا با یک رویکرد جدید وارد عمل می‌شود. او همچنان افزود که صلاحیت‌های ویژه‌ای نیز برای دفاتر ولایتی ریاست ویروس کرونا داده خواهد شد.

همچنان او افزود که به زودی 14 لابراتوار تشخیصیه‌ی دیگر ویروس کرونا به‌هدف بلندبردن ظرفیت تشخیص این ویروس در کشور فعال خواهد شد.

در همین حال، او از شهروندان کشور خواست که به تمامی دستورالعمل‌های صحی وزارت صحت عمل کنند.

تشدید قرنطین؛ «از فردا طرح تنظیم کسب‌وکار در محله‌ی فلاکت کرونا عملی می‌شود»

همزمان با اعلام وزارت صحت عامه مبنی بر ظرفیت پایین تشخیص لابراتوارهای ویروس کرونا نسبت به موارد اخذ نمونه‌های مشکوک این ویروس، دولت طرح «تنظیم کسب‌وکار در محله‌ی فلات کرونا» را تأیید کرد.

این طرح در سه مرحله‌ی کوتاه‌مدت (سه ماهه)، میان‌مدت (یک ساله) و درزامدت (از یک سال بیشتر) در نظر گرفته شده است که به گفته‌ی وحید مجروح تمامی توجه روی مرحله‌ی اول آن است. این مرحله قرار است از امروز یک‌شنبه در سراسر کشور تطبیق شود.

بر بنیاد این طرح، پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی، رعایت فاصله‌ی دومتری، جلوگیری از تجمعات بیش از ده نفر، جلوگیری از خارج‌شدن افراد بالاتر از سن 65 سال از خانه و ضدعفونی کردن محیط‌های کاری الزامی است.

همچنان مطابق آن فراهم ساختن وسایل بهداشتی در ادارات و نهادهای خدماتی و تولیدی برای کارمندان و کارگران و در نهایت رعایت‌کردن شیفت‌های کاری در اداراتی دولتی، نیز الزامی شده است. در این طرح شهرداری‌ها نیز مکلف شده‌اند که در محلات عمومی مثل پارک‌های شهر و تشناب‌های شهری امکاناتی را فراهم کنند تا شهروندان بتوانند دست‌های‌شان را بشویند.

مرحله‌ی اول طرح «تنظیم کسب‌وکار در محله‌ی فلات کرونا» در کشور به اجرا گذاشته می‌شود

براساس این طرح، مدارس دینی، مکاتب و مراکز تحصیلی دولتی و خصوصی تا سه ماه آینده به‌صورت حضوری فعال نخواهند شد. این مراکز آموزشی می‌توانند فعالیت‌شان را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری ادامه دهند. در صورتی که قبل از سه ماه وضعیت ناشی از کرونا بهبود یابد، کابینه در مورد بازگشایی مراکز آموزشی تصمیم خواهد گرفت.

چاپ و تکثیر روزنامه‌ها و سایر نشریات چاپی در آن متوقف، اما تأکید شده است که آنان باید به‌صورت آنلاین کار خود را پیش ببرند.

همچنان مطابق طرح تنظیم کسب‌وکار در محله‌ی «فلاکت» کرونا، هتل‌های عروسی، سالن‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی تا سه ماه آینده بسته می‌مانند و برگزاری مراسم فاتحه و سایر مراسم‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ممنوع است.

مطابق آن، رستورانت‌ها کافه‌ها تنها اجازه دارند که برای انتقال غذا به مشتریان فعالیت کنند. تردد ملی‌بس و «مینی‌بس‌ها» همچنان متوقف و فعالیت وسایط نقلیه‌ای که بیش از چهار نفر را حمل کنند، ممنوع است. همچنان ترانسپورت زمینی میان ولایت‌ها نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت کنند.

فعالیت ترانسپورت هوایی در افغانستان براساس معیارهای بین‌المللی و با رعایت طرح دیگری در این خصوص، نیز فعال می‌شود.

در بخشی از طرح تنظیم کسب‌وکار در محله‌ی فلات کرونا همچنان آمده است که تمام شرکت‌ها و نهادهای تولیدی و خدماتی سکتور خصوصی می‌توانند فعالیت‌های‌شان را با درنظرداشت تدابیر احتیاطی و مراقبت‌های صحی آغاز کنند.

وزارت صحت عامه موظف شده است که این طرح را با همکاری نهادهای ذی‌ربط در تمام نقاط کشور تطبیق کند. تطبیق این طرح در ولایات را نیز کمیته اضطراری ولایتی مبارزه با کرونا بر عهده دارند. نظارت از تطبیق این طرح را کمیته عالی نظارت بر عهده دارد. رهبری وزارت‌های صحت عامه، امور داخله، کار و امور اجتماعی، اداره مستقل ارگان‌های محلی، سکتور خصوصی و رهبری ولایت کابل اعضای این کمیته اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *