انفجار در مسجد شیرشاه سوری؛ چهار نفر به‌شمول ملا امام کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور می‌گوید که در نتیجه‌ی یک انفجار در داخل مسجد جامع شیرشاه سوری واقع در ساحه‌ی کارته چهار شهر کابل، مولوی عزیزالله مفلح، ملا امام این مسجد و سه نمازگزار دیگر کشته شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که این انفجار ظهر امروز (جمعه، 23 جوزا) هنگام ادای نماز جمعه در داخل مسجد رخ داده است. آقای آرین گفته است که انفجار ناشی از مواد منجره‌ی از قبل جاسازی شده بوده است.

به گفته‌ی او، در این رویداد هشت نمازگزار دیگر زخمی شده‌اند.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. گروه طالبان هر گونه دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

سخن‌گوی وزارت داخله بدون نام بردن گروه خاصی، گفته است: «اماکن مقدس و عبادت‌گاه‌ها از هرنوع تهدید مصئون می‌باشند، اما دشمنان اسلام و دشمنان مردم افغانستان خلاف همه ارزش‌های انسانی و اسلامی به اعمال جنایت‌کارانه‌ی‌شان ادامه می‌دهند.»

انفجار در مسجد شیرشاه سوری که یکی از مسجدهای مزدحم در شهر کابل است، ده روز پس از انفجار در محوطه‌ی مسجد وزیر محمداکبرخان در کابل رخ داده است.

براساس آماری که وزارت داخله ارایه کرده بود، در نتیجه‌ی انفجار در محوطه‌ی مسجد وزیر محمداکبر خان، دو نمازگزار به‌شمول مولوی محمدایاز نیازی، ملا امام این مسجد کشته و سه نمازگزار دیگر زخمی شدند.

«حمله بر مساجد و علما جنایت علیه ارزش‌های اسلامی و بشری است»

ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به این حمله، آن‌را محکوم کرده و گفته است که هدف قرار دادن مساجد و اماکن مقدسه، بزرگان، علما و غیرنظامیان در هیچ دین و آیینی جای ندارد و جنایت علیه ارزش‌های اسلامی و بشری محسوب می‌شود.

در اعلامیه‌ی ارگ به نقل از رییس‌جمهور اشرف غنی آمده است که «تروریستان با انجام این عمل‌کرد قبیح، یکبار دیگر ضدیت‌شان را با دین مقدس اسلام، صلح و زندگی آرام مردم ما نشان دادند».

به نقل از اعلامیه، آقای غنی به ارگان‌های مربوطه هدایت داده است تا این رویداد را به‌گونه‌ی همه‌جانبه بررسی کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از نیروهای امنیتی کشور خواسته است که با در نظرداشت تکرار این رویداد، در تأمین امنیت مساجد، تکیه‌خانه‌ها و علمای کشور اقدام کنند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله، آن‌را نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و جنایت جنگی خوانده است.

این کمیسیون در اعلامیه‌ای همچنان از حکومت خواسته است که در این مورد به‌گونه‌ی همه‌جانبه تحقیق کرده و عدالت را بر عاملان آن اجرا کند.

سفارت امریکا در کابل نیز در رشته‌تویتی، وقوع حمله را محکوم کرده و گفته است که تروریستان هرگز مردم افغانستان را که برای صلح گردهم آمده‌اند، شکست داده نمی‌توانند.

الیسون بلیک، سفیر بریتانیا در کابل گفته است که غیرنظامیان هدف نیست و کشتار آنها باید متوقف شود.

ستیفانو پونتیکورو، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو نیز وقوع حمله را محکوم کرده و گفته است که عاملان آن باید به کیفر برسند.

او در تویتی نوشته است: «ما در یک لحظه‌ی تاریخی برای صلح قرار داریم، به اخلال‌گران اجازه داده نخواهد شد این روند را تخریب کنند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *