شرکت «غضنفر گروپ» ۸۹ میلیون دالر بالای پروژه‌ی برق گازی مزارشریف سرمایه‌گذاری می‌کند

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور اعلام کرده است که شرکت «غضنفر گروپ» بالای پروژه‌ی برق گازی مزارشریف ۸۹ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می‌کند.

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته است که موافق‌نامه‌ی اخذ قرضه به ارزش ۶۰ میلیون دالر امریکایی روز گذشته (چهارشنبه، ۲۸ جوزا) میان شرکت «غضنفر گروپ» و مؤسسه مالی بین‌المللی «IFC» که یکی از زیرمجموعه‌های بانک جهانی است، امضا شده است.

عبدالهادی ارغندیوال سرپرست وزارت مالیه، احمد داوود نورزی رییس اجرائیوی شرکت برشنا، هنری کرالی رییس بانک جهانی برای افغانستان و محمد اسمعایل غضنفر رییس شرکت «غضنفر گروپ» در مراسم امضای این موافقت‌نامه حضور داشته‌اند.

به نقل از اعلامیه، هدف از امضای این موافقت‌نامه، اخذ قرضه به‌خاطر سرمایه‌گذاری ۸۹ میلیون دالر بالای برق گازی مزارشریف به‌شکل پروژه‌ی انرژی مستقل «IPP» است. از مجموع ۸۹ میلیون دالر، مبلغ ۲۹ میلیون دالر آن توسط خود شرکت «غضنفر گروپ» و دیگر شرکایش تأمین می‌شود.

وزارت مالیه گفته گفته است که این پروژه از طریق مشارکت عامه و خصوصی تطبیق می‌شود که این وزارت تنها نقش تضمین‌کننده‌ی آن‌را بر عهده دارد.

ظرفیت مجموعی این پروژه ۵۹ میگاوات برق است که سبب افزایش ۳۰ درصد تولید برق در کشور می‌شود. انرژی برق تولید شده از طریق این پروژه در ولایات بلخ، کابل و ننگرهار توزیع خواهد شد.

براساس معلومات وزارت مالیه، برق تولید شده از طریق این پروژه به شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) به فروش رسیده و این شرکت آن‌را به مردم توزیع خواهد کرد. همچنان گفته شده است که پروژه‌ی یادشده قرار است در نیمه‌ی سال ۲۰۲۲ میلادی تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شود.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام و احترامات نظری داشتم راجع به کار کرد دولت من به صفت یک شهروند افغانستان حیران استم تا چی وقت دولت مردم فریبی میکند و تا چی وقت مردم خاموش میباشند در قبال فساد مافیای دولت و سکتور خصوصی آیا دولت توان پرداخت ۲۹ ملیون دالر را خودش ندارد آیا دولت توان تطبیق این چنین پروژه را ندارد آیا دولت اعتبار گرفتن پول بخاطر این پروژه نزد بانک جهانی ندارد که با شریک شدن مافیای خود نیز سهم میگیرد حالا بانگ جهانی حاضر است ۶۰ ملیون دالر بدهد پس چی ضرور چنین پروژه را بدست مافیا داده دوباره ازین مافیای فساد چند شرکت برق را خریداری نماید این واضح است که بزرگترین فساد را خود دولت شروع میکند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *