طالبان 10 استاد دانشگاه قندهار را به پاکستان انتقال دادند

اطلاعات روز: مقام‌های محلی ولایت غزنی در جنوب کشور می‌‌گویند که گروه طالبان از جمع استادان ربوده شده‌ی دانشگاه قندهار، 10 تن آنان را به‌تازگی به پاکستان انتقال داده‌ است. جنگ‌جویان گروه طالبان به روز سه‌شنبه، 20 جوزار 35 استاد و دانشجوی دانشگاه قندهار را از مربوطات ولایت غزنی ربودند.

پس از آن مقام‌های محلی اعلام کردند، تلاش‌ها از طریق بزرگان قومی برای رهایی این افراد آغاز شده و طالبان وعده کرده که این افراد را پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رها می‌کند؛ چهار روز از برگزاری انتخابات می‌گذرد، اما هنوز گروه طالبان استادان دانشگاه قندهار را رها نکرده‌ است.

در همین حال، عبدالله خيرخواه، ولسوال گيروى ولايت غزنى به پژواک گفته است، گروه طالبان اين استادان را بعد از اختطاف، نخست به اندر و سپس به ولسوالى گيروی این ولایت انتقال داد. او می‌گوید، به‌تازگی به معلوماتی دست یافته که گروه طالبان از جمع استادان ربوده شده، 10 تن آنان را به آن‌سوى خط ديورند انتقال داده‌ است.

او تأکید کرده که در حال حاضر مذاکره ميان برزگان قومی و طالبان برای رهایی استادان دیگر جریان دارد، اما تا هنوز کدام نتيجه‌اى را به‌دنبال نداشته است. ولسوال گیروی غزنی می‌گوید، گروه طالبان به بزرگان قومی در مورد رهایی استادان دانشگاه قندهار جواب مثبت يا منفى ارائه نمی‌کند.

در همین حال، شفيق ننگ، سخن‌گوى والى غزنى مى‌گويد که استادان دانشگاه قندهار هنوز در قید طالبان اند و تلاش‌ها برای رهایی آنان جریان دارد. او تأکید کرده است، مقام‌ ولایت غزنی همه روزه بزرگان قومی را نزد طالبان روان می‌کند، تا استادان دانشگاه قندهار را رها کنند. ننگ اظهار امیدواری کرده که در این مورد با طالبان توافق می‌شود.

اما یکی از بزرگان قومی ولسوالی گیروی غزنی که برای استادان دانشگاه قندهار با طالبان گفت‌و‌گو کرده است، می‌‌گوید، با برخی دیگر سران قومی هر روز با مخالفان مسلح صبحت مى‌کنند، اما تا هنوز توافق نشده است. او می‌گوید که طالبان همه‌روزه بهانه‌‌های مختلفی ارائه می‌کنند و به احتمال، قصد رهایی استادان دانشگاه را ندارند. این برزگ قومی غزنی تأکید کرده است: «اعضای طالبان در چند‌مورد گفته‌اند که این موضوع مربوط به کویته‌ی پاکستان است، به ما ربطی ندارد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *