وزارت خارجه‌ی امریکا: تخلفات انتخاباتی دقیق بررسی شوند

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان در رسیدگی به تخلفات انتخاباتی شفاف عمل کند. جن ساکی، سخن‌گوی این وزارت از حضور مردم در انتخابات 24 جوزا استقبال کرده، اما افزوده است که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی باید به شکایت‌ها دقیق رسیدگی کند.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، 2558 شکایت‌ انتخاباتی در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به ثبت رسیده و از این رقم ٩٩١ مورد آن علیه کارمندان کميسيون مستقل انتخابات، ٦٦٤ مورد عليه تیم انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله و ٥٧٣ مورد ديگر آن علیه تیم انتخاباتی اشرف غنى احمدزى ثبت شده‌اند. از سویی هم‌، ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که در دور دوم انتخابات تقلب صورت گرفته است.

اما سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا می‌گوید که هنوز اظهار نظر در مورد تقلب احتمالی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیش از وقت است. این در حالی است که عبدالله عبدالله، نامزد پیش‌تاز انتخابات گذشته تأکید دارد، نظر به بررسی‌های تیم اصلاحات و هم‌گرایی، در دور دوم انتخابات در دو یا سه ولایت تقلب گسترده شده است.

هم‌چنان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که اشتراک مردم در این انتخابات نسبت به گذشته‌ کم‌تر بوده است. اما احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد، در دور دوم انتخابات بیش از 7 میلون نفر اشتراک کرده و به نامزدن مورد نظرشان رای داده‌‌اند. قرار است نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 11 سرطان اعلام شود.

تیم انتخاباتی تداوم و تحو‌ل به رهبری اشرف غنی احمدزی به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد، عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را قبول کند. با این حال، مقام‌های امریکا نیز می‌گویند که نامزدان و مردم افغانستان باید نتایج دور دوم انتخابات را بپذیرند. سخن‌‌گوی وزارت خارجه‌ی این کشور به‌تازگی به رسانه‌ها گفته است، به کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان باید فرصت داده شود‌ تا کارشان را به‌دقت انجام دهند و نتایج قابل قبول را برای نامزدان و مردم این کشور اعلام کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *