اداره‌ی مرکزی احصائیه: رشد اقتصادی در کشور پایین آمده است

اطلاعات روز: یافته‌های تازه‌ی اداره‌ی مرکزی احصائیه (آمار) کشور نشان می‌دهد که ‌رشد اقتصادی در کشور در سال 1392 چهار درصد کاهش یافته است. شیر محمد جامی‌زاده، رییس این اداره به روز سه‌شنبه، 24 جوزا در کابل گفت که رشد اقتصادی در کشور به دلیل تولیدات داخلی کاهش یافته است.

به گفته‌ی او، رشد اقتصادی در کشور در سال 1391 بیش از 10 درصد بود، اما این آمار امسال به 6.3 درصد رسیده است. جامی‌زاده می‌گوید که افغانستان از مدتی به این‌سو در بعضی تولیدات داخلی، از جمله صنایع کاهش داشته است. او افزود، واردات کالا در سال ۱۳۹۲ بیش از ۳ درصد کاهش داشته، اما صادرات ۲۴.۱ درصد افزایش داشته است.

چند‌ماه پیش بانک توسعه‌ی آسیایی نیز اعلام کرد، رشد اقتصادی افغانستان ۸ درصد کاهش داشته است. جوجی تاکاشی، رییس این بانک گفته بود، رشد اقتصادی افغانستان به دلیل کاهش تولیدات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و تولید در بخش صنعت و خدمات 8 درصد کاهش داشته است.

با این حال، در گزارش تازه‌‌ی اداره‌ی مرکزی احصائیه آمده است، افغانستان در بخش کشاورزی پیش‌رفت‌هایی داشته و با تولید دو و نیم میلیون تن گندم، ۴.۲ درصد افزایش در تولید این محصول را تجربه کرده ‌است. هم‌چنان این اداره شاخص‌های توسعه‌ی انسانی را بررسی کرده است.

براساس معلومات این اداره، افغانستان در عرصه‌ی آموزش در سال 1392 نسبت به سال 1391، 7 درصد افزایش داشته است. اداره‌ی مرکزی آمار تأکید دارد، شمار دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در سال ۱۳۹۲ خورشیدی، ۲۴ درصد افزایش داشته است.

مسئولان این اداره می‌گویند، سالانه حدود ۵۰ هزار دانشجو از کشور فارغ می‌شوند، اما زمینه‌ی کاریابی برای آنان بسیار محدود است. اداره‌ی آمار هم‌چنان وضعیت بهداشتی را در کشور بررسی کرده‌ است. شیر محمد جامی‌زاده، رییس این اداره می‌‌گوید، افغانستان در سال گذشته در عرصه‌ی بهداشت پنج درصد پیش‌رفت داشته، اما هنوز استانداردهای بهداشت در کشور پایین است. او افزود، دست‌رسی مردم به شفاخانه‌ها هنوز محدود است و برای هر ده هزار نفر، سه پزشک و پنج بستر در کشور فراهم است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *