حزب جمعیت اسلامی افغانستان عضویت اعضای «مأموریت طلب» خود را تعلیق کرد

اطلاعات روز: جمعیت اسلامی افغانستان عضویت عطامحمد نور، محمدیونس قانونی، کلیم‌الله نقیبی، عبدالحفیظ منصور، عبدالشکور واقف حکیمی، سید عنایت‌الله شاداب و عبدالستار مراد را به حالت تعلیق درآورده است.

در اعلامیه‌ی این حزب که امروز (پنج‌شنبه، 12 سرطان) منتشر شده، آمده است که «تعدادی از افراد منسوب به جمعیت، فریفته‌ی جاذبه‌ی مأموریت شده» و دست به توطئه‌ی درون‌حزبی زده‌اند.

به نقل از اعلامیه، جمعیت اسلامی افغانستان در راستای اصلاحات و به هدف پایان دادن به سوءاستفاده از نام و نشان این حزب و در مشوره با اعضای ارشد این حزب، عضویت استاد عطامحمد نور، محمد یونس قانونی، کلیم‌الله نقیبی، عبدالحفیظ منصور، عبدالشکور واقف حکیمی، سید عنایت الله شاداب و عبدالستار مراد را به حالت تعلیق در می‌آورد.

در اعلامیه گفته شده است که این افراد بارها دست به تحرکات نادرست در داخل صفوف جمعیت اسلامی زده و از نام این «حزب تاریخی» دست به معامله‌های ناشایسته‌ای زده‌اند.

جمعیت اسلامی افزوده است که به عنوان اپوزسیون سیاسی فعال حکومت کارش را آغاز کرده است. این حزب همچنان گفته است که به‌زودی کمیته‌ای را برای چگونگی برگزاری کنگره‌ی این حزب به‌شکل اصولی و مطابق مفاد مرامنامه و اساسنامه‌ی جمعیت معرفی می‌کند.

این حزب همچنان گفته است که هیأت مستقل و غیرحکومتی مذاکره‌کننده را برای مشارکت فعال این حزب در روند گفت‌وگوهای ملی صلح با گروه طالبان، معرفی می‌کند.

تعلیق عضویت شماری از اعضای حزب جمعیت پس از آن گرفته شده است که شب گذشته شماری از اعضای هیأت رهبری این حزب در جلسه‌ای به ریاست عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، اعلام کردند که صلاح‌الدین ربانی را از ریاست این حزب کنار گذاشتند.

در این جلسه، یونس قانونی معاون نخست پیشین ریاست‌جمهوری، اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب، بسم‌الله محمدی وزیر پیشین دفاع و… حضور داشته و در نهایت تصمیم گرفته‌اند که سید عنایت‌الله شاداب، عضو شورای رهبری و از موسسان جمعیت اسلامی افغانستان تا برگزاری مجمع عمومی، ریاست جلسات شورای رهبری این حزب را بر عهده گرفته و زمینه‌‌ی برگزاری کنگره‌ی جمعیت اسلامی را فراهم کند تا رهبر این حزب انتخاب شود.

آنان همچنان در اعلامیه‌ای گفته‌اند که حزب جمعیت از روند صلح به‌گونه‌ی فعال حمایت می‌کند. به گفته‌ی آنان، این حزب در تشکیل نظام جمهوری اسلامی افغانستان نقش موثر داشته و در حکومت فعلی نیز باید مشارکت فعال داشته باشد.

صلاح‌الدین ربانی با امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدلله (نامزد مورد حمایت جمعیت اسلامی در انتخابات سال گذشته) که منجر به ایجاد شورای عالی مصالحه‌ی ملی شد، مخالفت کرده و رسما اعلام کرد که در این توافق شریک نیست.

اکنون در اعلامیه‌ی حزب جمعیت اسلامی آمده ست که این حزب حکومت کنونی برخاسته از تقلب را نمی‌پذیرد و سهیم‌شدن در حکومت برآمده از تقلب را مشارکت در مهندسی تقلبات انتخاباتی و شریک شدن در دفن مردم‌سالاری نوپای افغانستان می‌داند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *