دابنز: پذیریش نتایج انتخابات‌ مربوط به مردم است

اطلاعات روز: جیمز دابنز، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان و پاکستان در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که پذیرش نتایج انتخابات افغانستان مربوط به مردم این کشور است. به گفته‌ی او، اگر نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مورد تأیید تمام مردم این کشور قرار گیرد، جامعه‌ی جهانی آن را به رسمیت بشناسد و از آن حمایت کند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته اعلام کرد، کشور با بن‌بست سیاسی مواجه شده و مسئولیت این وضع بر عهده‌ی رییس جمهور کرزی و کمیسیون‌های برگزار کننده‌ی انتخابات است.

عبدالله این اظهاراتش را پس از آن مطرح کرد که به گفته‌ی او، کمیسیون انتخابات به خواسته‌های تیمش توجه نکرده است. به تعلیق در‌آمدن کار ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات، روشن شدن میزان مشارکت مردم و ارائه‌ی توضیح در مورد میزان آرای ریخته شده به صندوق‌ها در تعدادی از ولایت‌ها از خواسته‌های عبدالله عنوان شده‌اند.

در حال حاضر عبدالله رابطه‌ی خود با کمیسیون انتخابات را به تعلیق آورده و تأکید دارد، فعالیت‌ کمیسیون‌های انتخاباتی از نظر تیمش غیرمشروع است و آن‌ها نتایج کارهای بعدی این کمیسیون‌ را قبول نخواهند کرد. با این وجود، رییس جمهور کرزی اطمینان داده که جنجال‌های انتخاباتی یک امر طبیعی است و در کشور مشکلاتی را به وجود نخواهد آورد.

او می‌‌گوید، در این مورد با هر‌دو نامزد در تماس است. در همین حال، جیمز دابنز، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان و پاکستان در واشنگتن گفته است، انتخابات در افغانستان به‌موقع، در شرایط نسبتا امن و با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شد و این یک امر بسیار مهم است.

او در مورد نتایج انتخابات می‌گوید، مدتی را در بر خواهد گرفت تا کشورش از نتایج انتخابات افغانستان با‌خبر شود. به همین خاطر، مهم است که نامزدان، طرف‌داران آنان، هم‌چنان افراد میانجی‌ و رای‌دهندگان صبر کنند و از قبل در مورد نتایج انتخابات قضاوت نکنند. دابنز تأکید دارد، نامزدان بگذارند نهادهای انتخاباتی کارشان را به طور مؤثر و مطابق قانون انجام دهند.

از سویی هم، باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه امریکا گفته است، کشورش با هر‌دو نامزد ملاقات داشته و در مورد رهبری آنان احساس خوبی دارد؛ اما این مربوط به مردم افغانستان است که کدام یکی از این دو نامزد را رییس جمهور آینده‌ی خود انتخابات می‌کنند. او تأکید کرده است، نتایج انتخابات باید مورد قبول مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی قرار گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *