معترضان در کابل: از آرای‌مان دفاع می‌کنیم

اطلاعات روز: صدها باشنده‌ی کابل به طرف‌داری از عبدالله عبدلله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کابل تظاهرات کردند و خواهان شفافیت در روند انتخابات شدند. آنان هم‌چنان خواستار برکناری ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات شدند.

تظاهرات از جاده‌ی شهید مزاری کابل با شعارهای «مرگ به امرخیل، ما ضد‌ تقلب هستیم، ما از رای کسانی‌که انگشت‌های‌شان بریده شده، دفاع می‌کنیم و رای ما آینده‌ی ما‌ست، کمیسیون‌های انتخاباتی با آینده‌ی ما بازی نکنند»، آعاز شد و در چهارراهی دهمزنگ کابل پایان یافت.

متعرضان هم‌چنان تصاویر ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات را به آتش کشیدند. جنجال‌های انتخاباتی در کشور در حالی بالا گرفتند که عبدالله عبدالله هفته‌ی گذشته در یک نشست خبری گفت، کمیسیون انتخابات به خواست‌های تیم اصلاحات و هم‌گرایی توجه نکرده و این تیم دیگر کارکرد این کمیسیون را قبول ندارد.

معترضان دیروز هشدار دادند، در صورتی که خواسته‌های آنان برآورده نشود، اعلام نتيجه‌ی انتخابات را نمی‌پذیرند و به اعتراضات مدنی‌شان در سطح کشور ادامه خواهند داد. احمد ولی، یک تن از راه‌پیمایان گفت که خواهان شفافیت در روند انتخابات است و از رای خودش دفاع خواهد کرد.

حاجی خلیل، از دیگر متعرضان گفت، با آرای مردم و نظام مردم‌سالاری بازی صورت گرفته و به گفته‌ی او، حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی در آن دخیل اند. خلیل هم‌چنان می‌گوید، در صورتی که ضیا‌الحق امرخیل از وظیفه‌اش برطرف نشود و آرای اصلی از تقلبی تفکیک نشوند، به اعتراض‌های مدنی‌شان ادامه خواهند داد.

در همین حال، فاضل سانچارکی، سخن‌گوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی می‌گوید که راه‌پیمایی‌های مشابهی در برخی از ولایت‌های کشور نیز راه‌اندازی می‌شوند و تا روزهای آینده ادامه خواهند یافت. او تأکید دارد، عبدالله می‌کوشد که راه‌پیمایی‌ها کم‌تر شوند، اما مردم خواهان ادامه‌‌ی اعتراض‌های‌شان به خاطر شفافیت در کار‌کرد کمیسیون‌های انتخاباتی اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *