ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح

وزارت صلح: تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت بدون قید زمانی برای مذاکره با طالبان آمادگی کامل دارد

اطلاعات روز: وزارت دولت در امور صلح کشور گفته است که ابتکار عمل برای ابراز حسن‌نیت به هدف آغاز مذاکرات بین‌افغانی همواره در دست دولت بوده و اکنون نیز تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت بدون قید زمانی، آماده‌ی مذاکره با گروه طالبان است.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح شام امروز (جمعه، 3 اسد) در یک کلیپ ویدیویی گفته است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان از لحاظ فنی،‌ محتوایی و لوژستیکی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی کامل دارد.

خانم انوری همچنان گفته است که نه تنها پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان که رهایی زندانیان بخشی از آن بوده، بلکه در سال‌های گذشته نیز بارها زندانیان طالبان به‌خاطر این که این گروه به آغاز مذاکرات مستقیم تشویق شود، آزاد شده‌اند.

در همین حال او افزوده است که مردم و دولت افغانستان توقع دارد تا گروه طالبان هرچه زودتر برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی بگیرد. به گفته‌ی او، با قطع خشونت و رهایی کامل زندانیان دولت از سوی طالبان، فضای اعتماد نیز ایجاد خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده است که این گروه به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پس از روزهای عید سعید قربان به‌گونه‌ی مشروط آمادگی دارد.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتی نوشته است که این گروه حاضر است تا رسیدن عید قربان زندانیان باقی‌مانده‌ی دولت افغانستان را به شرطی رها کنند که دولت نیز زندانیان طالبان را مطابق به فهرست از قبل داده شده، آزاد کند.

به گفته‌ی شاهین، مذاکرات بین‌الافغانی نیز در صورت تحقق این شرط، پس از روزهای عید قربان آغاز خواهد شد.

براساس معلومات ارگ ریاست‌جمهوری، تا کنون حدود چهارهزار و ۴۰۰ زندانی طالب از زندان‌های مختلف کشور رها شده‌اند. همین طور، طالبان نیز ادعا دارند که بیش از ۸۰۰ زندانی دولت را آزاد کرده‌اند.

از سوی هم، نهادهای امنیتی افغانستان از جمله دفتر شورای امنیت ملی این کشور می‌گویند که برخی از زندانیان رهاشده‌ی طالبان خلاف تعهدات کتبی‌شان، دوباره به صفوف جنگ برگشته و در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌جنگند.

اخیرا گزارش‌هایی از بازداشت زندانیان رهاشده از میدان‌های نبرد نیز منتشر شده است.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی گفته است که دفتر سیاسی طالبان در قطر باید جلو حضور دوباره‌ی زندانیان رهاشده به میدان‌های جنگ را بگیرد. به گفته‌ی او، پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، باید خشونت‌ها کاهش یابد.

براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان که در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، قرار بود پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان در خلال ده روز پس از امضای توافق‌نامه آزاد و مذاکرات بین‌الافغانی نیز پس از آن آغاز شود.

اما این روند تا کنون مطابق توافق‌نامه پیش نرفته و اخیرا رهایی حدود ۶۰۰ زندانی طالب از سوی دولت افغانستان، به یک چالش تبدیل شده است.

دولت افغانستان گفته است حدود ۶۰۰ زندانی طالبان را به دلیل ارتکاب جرایم سنگین و جرایم علیه بشریت، از زندان رها نمی‌کند.

دولت همچنان از طالبان خواسته است که فهرست تازه‌ی حدود ۶۰۰ زندانی را برای رهایی به دولت افغانستان بسپارند، اما طالبان همچنان به رهایی زندانیان براساس فهرست اولی تأکید دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *