زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: امریکا از سطح «بسیار بلند» خشونت‌ها در افغانستان ناراض است

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که ایالات متحده از سطح «بسیار بلند» خشونت‌ها در افغانستان راضی نیست.

آقای خلیل‌زاد این اظهارات را روز گذشته (جمعه، ۳ اسد) در یک نشست ویدیویی به میزبانی انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن مطرح کرده است. در این نشست سفیران افغانستان، ازبیکستان و قزاقستان نیز حضور داشتند.

خلیل‌زاد در این نشست همچنان گفته است که میزان تلفات نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در افغانستان با توجه به سطح «بسیار بلند» خشونت‌ها، به‌گونه‌ی چشم‌گیری کاهش یافته است.

به گفته‌ی خلیل‌زاد، شمار تلفات نیروهای امنیتی افغان در مقایسه به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و تلفات غیرنظامیان در این مدت نیز در مقایسه با سال گذشته به اندازه‌ی کافی پایین آمده است.

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در هفته‌های آینده، خشونت‌ها در افغانستان نیز کاهش یابد.

خلیل‌زاد درحالی از عدم رضایت امریکا از سطح بلند خشونت‌ها در افغانستان سخن گفته است که دفتر شورای امنیت ملی کشور نیز در هفته‌های گذشته همواره از افزایش خشونت‌های طالبان و افزایش تلفات نظامیان و غیرنظامیان در نتیجه‌ی این خشونت‌ها خبر داده است.

از سوی هم، رویا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن خواستار حمایت کشورهای آسیای میانه از روند صلح افغانستان شده و افزوده است که توسعه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای برای ادامه‌ی برقراری صلح ضروری است.

سفیر قزاقستان در واشنگتن بر خروج مسئولانه‌ی امریکا از افغانستان تأکید کرده و سفیر ازبیکستان در واشنگتن نیز ضمن ابراز خوش‌بینی از دورنمای صلح افغانستان، از آمادگی کشورش برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی سخن گفته است.

جولان وکاوبوف، سفیر ازبیکستان در واشنگتن افزوده است که مذاکرات بین‌الافغانی باید منافع علیای تمام مردم افغانستان را بازتاب داده و تلاش‌های مرتبط به روند صلح نباید حقوق اساسی افغان‌ها را که در قانون اساسی و قوانین بین‌المللی تضمین شده، از بین ببرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *