عدم تمدید جواز بیش از دو هزار رسانه خصوصی در افغانستان

فرار از پرداخت مالیات؛ بیش از دوهزار رسانه خصوصی جوازشان را تمدید نکرده‌اند

اطلاعات روز: محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است که دوهزار رسانه خصوصی و نهادهای رسانه‌ای در سراسر کشور به دلیل فرار از پرداخت مالیات، جواز فعالیت‌شان را تمدید نکرده‌اند.

آقای زهیر این اظهارات را روز گذشته (شنبه،‌ ۴ اسد) در نشست «شناسایی و استفاده از سرچشمه‌های عایداتی وزارت اطلاعات و فرهنگ»‌ مطرح کرده است.

به گفته‌ی زهیر، در صورتی که مالکان رسانه‌های خصوصی جوازشان را تمدید نکنند، با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

در همین حال، سید جعفر راستین، رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در طی دو دهه‌ی گذشته حدود چهارهزار رسانه که تابع پرداخت مالیات اند، نزد این وزارت ثبت شده است.

آقای راستین در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که این رسانه‌ها شامل رادیو، تلویزیون، نشریه‌های چاپی (روزنامه، هفته نامه، ماه‌نامه، گاه‌نامه، فصل‌نامه و…)، مؤسسات نشراتی، دارالترجمه‌ها، شبکه‌های کیبلی، شرکت‌های تبلیغاتی، نهادهای تحقیقات رسانه‌ای و مراکز آموزش ژورنالیزم می‌شوند.

به گفته‌ی راستین، تمام این رسانه‌ها مطابق قوانین نافذه‌ی کشور نزد وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت شده و مکلف به پرداخت مالیات اند. او اما تأکید می‌کند که حدود دوهزار رسانه مکلفیت‌های مالیاتی‌شان را ادا نکرده‌اند.

رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌پذیرد که در سال‌های گذشته شماری از این رسانه‌ها از فعالیت باز مانده‌اند، اما از آن‌جایی که فعالیت‌شان را به‌گونه‌ی رسمی متوقف نکرده‌اند، نزد وزارت اطلاعات و فرهنگ به‌عنوان رسانه شناخته می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *