غرق شدن پناهجویان افغان در دریاچه وان ترکیه

تعداد پناهجویان غرق‌شده‌ی افغان در دریاچه‌ی «وان» ترکیه به ۳۳ نفر افزایش یافت

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی کشور می‌گوید که تعداد شهروندان افغان که در حادثه‌ی غرق‌شدن کشتی حامل پناهجویان در دریاچه‌ی «وان» ترکیه جان باخته‌اند، به ۳۳ نفر افزایش یافته است.

حامد تهذیب، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه امروز (یک‌شنبه، ۵ اسد) به روزنامه اطلاعات روز همچنان گفت که تا کنون اجساد ۶۰ سرنشین این کشتی حامل پناهجویان از آب بیرون کشیده شده‌اند.

آقای تهذیب همچنان گفت که از مجموع ۳۳ پناهجوی افغان، اجساد پنج تن‌شان در موافقت با خانواده‌های آنان در ترکیه به خاک سپرده شده و اجساد ۱۷ نفر دیگرشان توسط شرکت‌های هوایی «کام‌ایر» و «آریانا» به کابل منتقل و به خانواده‌های‌شان سپرده شده است.

به گفته‌ی او، روند انتقال اجساد شهروندان افغان از ترکیه به کابل ادامه دارد. او همچنان تأکید کرد که تلاش‌های سفارت افغانستان در انقره و کنسولگری افغانستان در شهر استانبول در همکاری با دولت ترکیه و خانواده‌های قربانیان برای تشخیص هویت اجساد و انتقال آن به کابل ادامه دارد.

از حادثه‌ی غرق‌شدن کشتی حامل پناهجویان در دریاچه‌ی «وان» ترکیه بیش از یک ماه گذشته است. در نخست گزارش شده بود که این کشتی حدود ۸۰ سرنشین داشته است. با گذشت بیش از یک ماه اما، تا کنون اجساد تمامی قربانیان از آب بیرون کشیده نشده است.

هیأت سفارت افغانستان در انقره کارش برای شناسایی اجساد پناهجویان افغان را در جریان هفته‌ی سوم ماه گذشته‌ی خورشیدی آغاز کرد. وزارت خارجه‌ی افغانستان در آن زمان در فراخوانی از مردم خواسته بود اگر ارتباط با عزیزان‌شان را در این مسیر از دست داده‌اند، مشخصاتش را با این وزارت شریک سازد.

وزارت خارجه بارها از شهروندان کشور خواسته است که با توجه به پیامدهای ناگوار مهاجرت‌های غیرقانونی، از رفتن به چنگال قاچاقبران و همچنان از سفرهای غیرقانونی خودداری کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *