دیدار خلیل‌زاد با غنی

خلیل‌زاد با غنی و عبدالله در مورد تمدید آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو کرد

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که رییس‌جمهور اشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان باهم دیدار و دو طرف در مورد آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در خبرنامه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که این دیدار شام دیروز (چهارشنبه، 8 اسد) در حضور عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری و حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور صورت گرفته است.

به نقل از خبرنامه، طرف‌ها در این دیدار علاوه بر آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان، درباره‌ی کار روی تمدید آتش‌بس و یا کاهش خشونت و تبادله‌ی زندانیان دوطرف نیز بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

همچنان آقای خلیل‌زاد در این دیدار در مورد گفت‌وگوهای اخیرش با رهبران گروه طالبان در قطر معلومات ارایه کرده است.

از سویی هم، شورای عالی مصالحه‌ی ملی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای خلیل‌زاد شام دیروز با عبدالله عبدالله در قصر سپیدار دیدار کرده است.

به نقل از خبرنامه، دو طرف در این نشست در مورد نهایی‌سازی تبادله‌ی زندانیان، کاهش خشونت، آغاز و ادامه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس گفت‌وگو کرده‌اند.

همچنان شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که دو طرف در صحبت‌های خود از اعلام‌آتش‌بس طالبان و حکومت افغانستان در روزهای عید استقبال و ابراز امیدواری کرده‌اند که خشونت‌ها قبل از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی کاهش یابد.

با این حال زمان آغاز مذاکرات در خبرنامه‌ی این شورا مشخص نشده است.

رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله و زلمی خلیل‌زاد درحالی در مورد تمدید آتش‌بس یا کاهش خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بحث کرده‌اند که گروه طالبان سه روز پیش (سه‌شنبه،7 اسد) به مناسبت عید «قربان» سه روز این عید را آتش‌بس اعلام کرده‌اند.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از اقدام گروه طالبان برای اعلام آتش‌بس سه‌روزه در جریان روزهای عید قربان استقبال کرده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده است تا آتش‌بس سه روزه را رعایت کرده و تا زمانی که آتش‌بس از سوی طالبان نقض نشود، هیچ گونه عملیاتی را در برابر این گروه انجام ندهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *