ممنوع‌الخروجی دو مقام وزارت مالیه

رییس عمومی تصدی‌ها و رییس دفتر وزیر مالیه در پیوند به فروش فلزات داغمه ممنوع‌الخروج شدند

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور تأیید می‌کند که پرونده‌ی شفیق‌الله شهرانی رییس عموی تصدی‌ها و ساجد تقوا رییس دفتر وزیر مالیه در پیوند به فروش فلزات داغمه برای تحقیقات بیشتر به این اداره رسیده و خود این افراد ممنوع‌الخروج شده‌اند.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل امروز (چهارشنبه، ۱۵ اسد) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این اداره پرونده‌ی یادشده را چند روز دریافت و در زمینه اجراآت کرده است.

آقای رسولی گفت که دادستانی کل این پرونده را به‌خاطر بررسی‌های بیشتر به دادستانی اختصاصی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری سپرده و تا زمان تکمیل شدن تحقیقات، آقایان شهرانی و تقوا ممنوع‌الخروج شده‌اند.

در همین حال، در یک مکتوب اداره امور ریاست‌جمهوری عنوانی دادستانی کل که در تاریخ هفتم اسد صادر شده، آمده است که هیأت موظف بررسی فروش فلزات داغمه نتایج یافته‌هایش را طی گزارشی به ریاست‌جمهوری فرستاده است.

ریاست‌جمهوری یافته‌های این گزارش را تکان‌دهنده دانسته و آن‌را برای بررسی بیشتر به دادستانی کل فرستاده است.

در این مکتوب به نقل از رییس‌جمهور اشرف غنی خطاب به فضل‌محمود فضلی رییس عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری و عبدالهادی ارغندیوال سرپرست وزارت مالیه آمده است: «این گزارش تکان‌دهنده است. شفیق‌الله شهرانی و ساجد تقوا از وزارت مالیه منفک و به سارنوالی/دادستانی معرفی شوند. لوی سارنوال/دادستان کل صاحب هر دو را ممنوع‌الخروج سازند و دوسیه را به‌زودترین فرصت به محکمه بفرستند.»

در این مکتوب آمده است که روند فروش و انتقال داغمه‌جات باقی‌مانده لغو و سایر قراردادها باطل شود. همچنان در مکتوب آمده است که کمیته عالی فروش فلزات داغمه و هیأت اجراییه آن نیز لغو شود.

در این مکتوب به مشاوریت ارشد حقوقی مقام ریاست‌جمهوری وظیفه سپرده شده است تا با همکاری واحد تسهیل سرمایه‌گذاری، طرزالعمل فروش فلزات داغمه را تعدیل و طرح همه‌جانبه‌ای را به شورای عالی اقتصادی ارایه کند.

همچنان در قسمتی از مکتوب آمده است: «اعضای کمیته عالی به‌شمول افرادی که تفویض صلاحیت گردیده‌اند، رییس هیأت اجراییه و مسئولین مربوط ارگان‌های امنیتی که در اجراآت غیرقانونی پروسه فروش فلزات داغمه دخیل می‌باشند، مورد تقیب عدلی و قضایی قرار گیرند.»

ریاست‌جمهوری افغانستان در اواخر ماه جوزای سال جاری نیز ۶۸ مقام وزارت مالیه را ممنوع‌الخروج اعلام کرده بود که در میان فهرست این مقام‌ها، نام‌های شفیق‌الله شهرانی و ساجد تقوا نیز دیده می‌شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *