لویه‌جرگه، «داغ ننگ بر پیشانی» احزاب سیاسی و شورای عالی مصالحه

کابل امروز میزبان دومین لویه‌جرگه مشورتی صلح است

اطلاعات روز: کابل امروز (جمعه، ۱۷ اسد) میزبان دومین لویه‌جرگه مشورتی صلح است. نخستین لویه‌جرگه مشورتی صلح در ماه ثور سال گذشته برگزار شد.

مبنای برگزاری لویه‌جرگه امسال تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی گروه طالبان گفته شده است. این جرگه قرار است تا لحظاتی بعد به‌گونه‌ی رسمی آغاز شود.

همچنان قرار است حدود سه‌هزار نماینده‌ی مردم از ۳۴ ولایت کشور در این جرگه شرکت کنند. تلویزیون ملی افغانستان به نقل از منابع خود گزارش کرده که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی به‌حیث رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح پیشنهاد شده و آقای عبدالله این پیشنهاد را پذیرفته است.

براساس معلومات سخن‌گویان کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح، قرار است این جرگه برای دو روز ادامه یابد، اما در صورتی که گزارش‌ها در روز دوم جمع‌بندی نشود، برای روز سوم نیز ادامه می‌یابد.

رییس‌جمهور اشرف غنی امروز را روز تاریخی و در عین حال تاریخ‌ساز خوانده است. آقای غنی گفته است: «ما در آستانه‌ی مذاکرات و مرحله تاریخ‌ساز قرار داریم. از یک طرف فرصت تأمین صلح و از جانب دیگر خطرات در برابر کشور وجود دارد. تصمیم آگاهانه لویه‌جرگه مشورتی صلح، سرنوشت ما را تعیین می‌کند و این در خاطره‌ی نسل‌های ما ماندگار خواهد بود.»

به گفته‌ی او، قطع‌نامه‌ی لویه‌جرگه مشورتی صلح باید به هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح، جهان و طالبان پیام‌های واضح داشته باشد.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی امریکا نیز از برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح حمایت کرده و از شرکت‌کنندگان این جرگه خواسته است که از این فرصت تاریخی برای صلح استفاده کنند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا نیز لویه‌جرگه مشورتی صلح را فرصت تاریخی برای رفع آخرین موانع برای مذاکرات صلح دانسته است.

آقای خلیل‌زاد از شرکت‌کنندگان این جرگه خواسته است که اجازه ندهند کسانی که وضعیت کنونی را ترجیح داده و به دنبال پیچیده‌تر کردن مسیر صلح است، روند را تحت کنترل بگیرند.

به گفته‌ی او نتیجه‌ی مثبت لویه‌جرگه مشورتی صلح به معنای کاهش خشونت و آغاز سریع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خواهد بود.

طالبان اما با برگزاری لویه‌جرگه مخالفت کرده و آن‌را غیرقانونی خوانده است. این گروه همچنان گفته است که این جرگه از مردم نمایندگی نمی‌کند و ممکن است حکومت از آن علیه صلح استفاده کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *